۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 52446

تمرکز طرح «من شهردارم» جدید بر موضوعات اجتماعی

امیر شهرابی؛ مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران
تمرکز طرح «من شهردارم» جدید بر موضوعات اجتماعی

شهرداری تهران با اجرای طرح «من شهردارم» فرایندی را در موضوع مردمی‌سازی‌ امور شهری شروع کرده است و قطعا برای موفقیت در اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی است که این کار باید در دو سطح مردم و مسئولان صورت گیرد؛ به این معنا که مردم پای کار بیایند و پیشنهاد دهند در محله‌شان نیازمند چه چیزی هستند. تحقق این کار از یک سو نیازمند نهادینه‌شدن فرهنگ مشارکت است و از سوی دیگر نیازمند اعتمادسازی در میان شهروندان است.

طرح من شهردارم سال ۱۴۰۱ کلید خورد و مردم با ثبت پیشنهادها و نظرات خود نخستین گام را در راستای مشارکت برداشتند و نشان دادند برای رفع مشکلات شهر با مدیریت شهری همراه هستند. ما هم تلاش کردیم پیشنهادهای شهروندان در طرح من شهردارم یک (سال ۱۴۰۱) در طول سال گذشته (۱۴۰۲) اجرایی شود و اسفند سال قبل جشن تحقق ۱۱۰۰پروژه من شهردارم برگزار شد.

درواقع با برگزاری این جشن خواستیم به مردم نشان دهیم که نظراتشان در امور شهر برای مدیریت شهری اهمیت دارد و پروژه‌ها براساس نظر شهروندان در محلات اولویت بندی و اجرایی شده است.

همچنین سال گذشته (۱۴۰۲) طرح «من شهردارم‌۲» اجرایی شد و با توجه به استقبال شهروندان از این طرح، فاز جدیدی به آن اضافه کردیم و از شهروندان خواستیم تا علاوه بر رأی دادن به پروژه‌ها و اولویت‌بندی آنها، براساس نیاز محلات پروژه‌های جدید تعریف و در سامانه ثبت کنند. نکته‌ دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اکنون مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه من شهردارم پیشرفت طرح‌ها و سایر جزئیات پروژه‌ها را رصد کنند.

در راستای شفاف‌سازی‌ اقدامات شهرداری، نشانی و آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اجرا شده در قالب من شهردارم روی سامانه بارگذاری شده و شهروندان می‌توانند مشاهده کنند کدام‌یک از پروژه‌های طرح من شهردارم یک (سال ۱۴۰۱) محقق شده و چند درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

امسال هم به‌زودی پروژه‌های من شهردارم ۲روی سامانه بارگذاری می‌شود. پروژه‌ها در طرح من شهردارم ۲ هم از لحاظ ارزش ریالی و هم تعداد طرح افزایش داشته است. در طرح من شهردارم ۲، نسبت به طرح من شهردارم یک، شاهد ثبت بیشترین آرا بودیم و هدفگذاری ما امسال این است که پروژه‌های مصوب شده در طرح من شهردارم ۲، پیاده‌سازی‌ و اجرایی شوند.

اگر بتوانیم با استفاده از تبلیغات، فرهنگ‌سازی بیشتری انجام دهیم، حتما موفق‌تر خواهیم بود؛ چرا که مردم در پیشنهاد طرح مشارکت داشته‌اند و یک بخش از پازل امور شهری، مردمی‌سازی است اما فاز مهم‌تر این است که از ظرفیت مردمی برای مشارکت در اجرای طرح‌ها و موضوعات مرتبط شهری استفاده کنیم و در تقسیم‌بندی کاری به این سمت برویم که مردم بخشی از کار را برعهده بگیرند؛ چیزی شبیه مشارکتی که در گذشته مردم در زمینه نظافت کوچه‌ها یا برف روبی داشتند و امروزه فراموش ‌شده است.

نگاه ما برای تکمیل شدن پازل امور شهری و موفقیت بیشتر طرح من شهردارم این است که به سراغ لایه‌های دیگر ازجمله حوزه اجتماعی ازجمله استفاده از ظرفیت‌های مدارس، مساجد و مراکز فرهنگی برویم. مثلا بچه‌ها در مدارس بگویند که اگر قرار باشد شهرداری تهران خدماتی ارائه دهد این خدمات چه باید باشد؟ این پازل‌ها باید با فرهنگ‌سازی و مشارکت اجتماعی تکمیل و نهادینه شود.

این طرح مثل نهال نوپایی است که تازه درحال رشد کردن و شکل گرفتن است و هرقدر زمان بگذرد مدیریت در سال‌های بعد تکمیل‌تر و بهتر می‌شود. یکی از نکاتی که باید در سال سوم مدیریتی لحاظ کنیم شناسایی پروژه‌هاست. ما باید پروژه‌هایی را در طرح پیشنهاد کنیم که عده بیشتری از مردم به آن نیاز دارند. هرقدر مردم بیشتر متوجه شوند که شهرداری به‌دنبال چه پروژه‌هایی است پروژه‌های وزین‌تر و باکیفیت‌تری مطرح می‌شود.

در حال حاضر آخرین وضعیت سامانه به این صورت است که نظرسنجی از پروژه‌ها انجام و اولویت بندی شده‌اند و در بودجه ۱۴۰۳هم برای آنها اعتبار پیش‌بینی شده و باید اجرایی شوند. پروژه‌هایی هم که در سامانه ثبت شده‌اند باید در فرایند پیشنهاد بودجه ۱۴۰۴قرار ‌گیرند تا برای سال آینده محقق شوند.

انتهای پیام/

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 52446

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =