نقطه‌نظرات شورایی‌ها درباره گزارش حمل و نقلی شهرداری پایتخت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و یکمین جلسه شورا نسبت به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت درباره آزادسازی کارگاه های مترویی، اظهار کرد: عملیات اجرایی این کارگاه ها به اتمام رسیده اما سرانه ها را اشغال کرده که می تواند سرانه ورزشی، فرهنگی و یا فضای سبز باشد. درخواست داریم که این کارگاه ها به عنوان عارضه ترافیکی جمع آوری شوند.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه اخیرا مواردی توسط یک فعال رسانه ای در مورد قرارداد وسایل حمل و نقل عمومی منتشر شده است، یادآور شد: اگر اسنادی وجود دارد باید این اسناد به ما ارائه شود و اگر این ادعاها درست است باید در شورا گزارش ارائه شود.

وی با بیان اینکه واسطه هایی در ایران و چین درخواست داشتند که اعداد و ارقام را با ما مطرح کنند، تصریح کرد: این افراد ادعا دارند که از شهرداری هستند. درخواست داریم گزارش ها ارائه شود و ما با این افراد نیز صحبت خواهیم کرد.

عباسی ضمن طرح این سوال که چرا مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تغییر کرده است، یادآور شد: برنامه ویژه ای باید برای تأمین اتوبوس ها در نظر گرفته شود. تلاش ها در حال انجام است که جای تقدیر دارد.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه باعث تأثر است که پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری به اندازه هزینه های سفر به چین، وسایل حمل و نقل عمومی اضافه نشده است، گفت: شرکت ها در تمام دنیا انواع مختلفی دارند. به طوری که یا تک نفره یا سهامی عام یا سهامی خاص یا تعاونی و یا زیر مجموعه دولت هستند. شهرداری با یک شرکت قرارداد بسته که زیرمجموعه یک شرکت خصوصی است.

وی افزود: اولین امضاکننده قرارداد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری است و با توجه به سند امضا شده، گاهی اوقات قرارداد و گاهی تفاهم نامه، گاهی موافقت نامه و گاهی قرارداد تکمیلی عنوان شده است. به نظر می رسد این مسیر صعب العبور است.

سلیمانی با بیان اینکه نکته دوم در قرارداد در مورد تأمین کننده مالی است، یادآور شد: چرا از میان این همه تأمین کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تأمین کننده و تأمین کننده مالی در نظر گرفته می شود؟ عدم توجه به نکات بدیهی در اصول حقوقی همچون مکان انعقاد قرارداد را شاهد هستیم. در بررسی ها چه به عنوان عضو شورا و چه به عضو کمیسیون از شهردار سوال کردیم و قانع کننده نبوده است.

وی با اشاره به نامه بانک مرکزی به تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ در خصوص رقم مالی قرارداد، گفت: با این حجم از موضوع مالی ابهاماتی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود.

سلیمانی با تأکید بر اینکه نرخی به عنوان مبنا در نظر گرفته شده و پنج درصد انتفاع و ضرر را تا پنج سال به دلیل نوسانات مالی برای طرفین  ایجاد خواهد کرد، گفت: تهاتر نیاز به کارشناسی دقیق دارد تا آنچه تحویل داده می شود و آنچه که می گیریم در تعادل باشند.

وی افزود: در مورد واردات وسایل حمل و نقل عمومی وعده های زیادی شنیدیم و عملا اتفاق خاصی نیفتاد. مدیریت شهری در حوزه اجرایی با تک ماده نیز به نمره حداقلی نمی رسد البته زمان محدودی باقی مانده است. با مصاحبه های متعدد نتیجه ای حاصل نخواهد شد و باید کار جهادی برای ماندگار کردن مدیریت شهری دوره ششم صورت بگیرد.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ضمن ابراز امیدواری به اینکه مسائل شهر در مسیر درست خود دنبال شود، گفت: در آخرین روزهای سال مجوز ترک تشریفاتی دو میلیارد یورویی به شهردار تهران برای تأمین نیازهای زیرساختی از جمله وسایل حمل و نقل عمومی دادیم و تأکید شد که باید جزئیات آن مشخص شود.

وی ادامه داد: معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری این موضوع را مطرح کرد که اگر جزئیات بررسی شود زمان‌بر خواهد بود و فرصت را از دست خواهیم داد و شورا نیز همراهی کرد. حالا این فرصت وجود دارد که جزئیات ارائه شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در بحث عملیاتی در خصوص خط تهران- پرند چندبار درخواست کردیم پیش از بهره برداری، امور حقوقی آن با دولت هماهنگ شود، اظهار کرد: شهر پرند تحت مدیریت مناطق ۲۲ گانه قرار ندارد. هنوز مسائل حقوقی مترو تهران- پرند برطرف نشده است. باید سیگنالینگ مترو راه اندازی و ایستگاه های بین راهی ساخته شوند و به هر شکل نیاز به اصلاح شرایط دارد.

وی با بیان اینکه عدد دو میلیون سفر در روز در مترو جای تقدیر دارد، یادآور شد: شبکه اتوبوسرانی مکمل مترو است و همچنان غرق در مشکلات سابق است؛ البته اقداماتی برای اورهال صورت گرفته و اگر می خواهیم شبکه مترو تکمیل شود باید به شبکه اتوبوسرانی نیز توجه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تاکید بر اینکه دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تملک دارایی و سرمایه ای برای تأمین اتوبوس اختصاص یافت که ۸۷۰ میلیارد تومان محقق شده بود، گفت: تا پیش از این دوره دولت مبالغی را برای مترو پرداخت می کرد اما در این دوره هنوز منابعی برای عملکرد شهرداری و صرفه جویی های صورت گرفته ارائه نشده است. در سال ۱۴۰۱ باید بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال قبل بیش از هزار میلیارد تومان پرداخت می شد که نشده است.

وی افزود: در آگهی سازمان تاکسیرانی برای واگذاری تاکسی خبری از ماده ۱۲ نیست. بودجه ای که دولت داده معادل ساخت ۵۰ متر مترو در طول سال است و انتظار داریم این موضوع توسط شهردار تهران دنبال شود و دولت در این زمینه کمک کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه این هنوز برای ما مشخص نیست که قرارداد خارجی تأمین اتوبوس منعقد شده است یا خیر، گفت: ما به مردم وعده می دهیم که مشکلات حمل و نقل برطرف می شود. شهردار تهران وعده داد که اتوبوس ها چهارماهه تأمین می شود که از لحاظ فنی بحث درستی بود اما چهار ماه گذشته خبری نیست و باید بدانیم قراردادها منعقد شده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه ۴۰ دستگاه ون شماره گذاری نشده و ۱۵۰ دستگاه ون نیز توسط شرکت توسعه شهر شماره گذاری شده و روزانه در قالب سامانه شهرزاد فعالیت می کند، تصریح کرد: متوسط جابجایی مسافران ۱۹.۵ نفر در روز به ازای هر ون است. ما سرمایه خود را در اختیار قرار دادیم و عملکرد بر اساس آنچه ارائه شده ۱۹.۵ نفر در روز است.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم با تأکید بر اینکه معاون حمل و نقل هر بار سعی می کند گزارشاتی دقیق و مبتنی بر واقعیت ارائه دهد، گفت: برخی مباحث ناشی از این است که افرادی که باید پاسخگوی اعضای شورا به ویژه بنده به عنوان منتقد را بدهند، نمی دهند. شما به عنوان شهردار نباید از نقد ما ناراحت شوید و آیا باید مدیران منع شوند که با بنده همکاری کنند و اطلاعات به ما ارائه ندهند؟

وی افزود: ما چند بار اعلام کردیم که مباحث مطرح شده در قراردادها برای ما مبهم است و شفافیت ندارد. آنچه که امروز در صحن می بینید، بخشی از آن به رفتار شما با برخی اعضا برمی گردد. شهردار وعده داد که تا پایان سال دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شهر اضافه می شود و اشکالی ندارد و شاید آن روز فکر می کردید که می توانید این تعداد دستگاه را تأمین کنید. می توان بابت این موضوع عذرخواهی و مسائل را روان و شفاف مطرح کرد.

رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه شهردار چند دوره نماینده مجلس بوده و چطور از انتقادات ما ناراحت می شود، خاطرنشان کرد: سوال ما این است که جز تجهیزات وسایل حمل و نقل عمومی، قراردادهای دیگری نیز در چین منعقد شده یا خیر؟ آیا تجهیزات دیگری در حال واردات است؟

وی ادامه داد: رفتار شهردار به پای مجموعه شورا نوشته خواهد شد. این نباشد که اینگونه تصور شود که شورا وعده های بزرگ می دهد و شهرداری کارهای کوچک انجام می دهد. تقاضا می کنیم وعده ها متناسب با واقعیت ها و امکانات مطرح شود.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه مدیریت همچون دو امدادی است، اظهار کرد: چه ما در شورا و چه همکاران در شهرداری؛ کار را تحویل گرفتیم و دوندگی می کنیم تا زمینه های امیدبخشی ایجاد شود. افتتاح پی در پی ایستگاه ها، انعقاد قرارداد مترو و تأمین اتوبوس ها و تاکسی های برقی از جمله اقدامات مدیریت شهری بوده و درخواست ما این است که اقدامات در این دوره به نتیجه برسد و به نام دوره ششم به ثبت برسد.

وی اضافه کرد: برنامه ها و اقدامات باید بر اساس شاخص های برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران انجام و گزارشات بر اساس آن ارائه شود.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در گزارش ارائه شده برای چهارمین بار مطرح شد که قراردادها منعقد و تولید ۶۹۱ دستگاه واگن آغاز شده است، اظهار کرد: امروز هم همین موارد مطرح شد. اگر قرار بود وزارت کشور طرف قرارداد با چین باشد چرا  در سفر اول شهردار تهران به چین از نماینده وزارت کشور دعوت نشد؟

وی با بیان اینکه مسئولین وزارت کشور سفر جداگانه ای به چین برای انعقاد قرارداد داشتند و سوال ما این است که چرا فرصت را از دست دادیم، گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس معادل یک چهارم نیاز شهر تهران فعالیت می کنند و مردم از این موضوع ناراضی هستند.

امانی تأکید کرد: تاکسیران اگر خودروی خود را نیز بفروشد باید ۳۰۰ میلیون تومان وام دریافت کند تا خودرو تهیه کند. برای هزار دستگاه تاکسی برقی نیز که فراخوان انجام شده، این سوال مطرح می شود که تاکسیرانان چه میزان درآمد دارند که بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند؟ باید پیش از فراخوان، سنجشی در این زمینه صورت می گرفت.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی با بیان اینکه این موضوع مطرح شده که برای سومین بار سامانه جانبازان و معلولین از محل شیر پاستوریزه به سه راه آذری انتقال یافته است، اظهار کرد: سوال ما این است که این موضوع واقعیت دارد یا خیر؟

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه وقتی میکروفن را روشن می کنیم مسئولیت داریم و تلاش می کنیم برای مسائل حزبی و سیاسی از آن استفاده نکنیم، گفت: ممکن است هشتک بزنند و ما را تهدید کنند اما وظیفه داریم و نباید سکوت کنیم و پاسخگوی خون شهدا باشیم.

وی افزود: بنده بارها این موضوع را مطرح کردم که شورا و شهرداری را جدا از هم نمی دانیم. وقتی کسی را به میدان مبارزه می فرستیم باید حمایت کنیم تا موفق شود. مدیریت شهری ششم اتفاق بزرگی را در حوزه حمل و نقل عمومی رقم زده و در دو سال پیاپی به ترتیب ۱۰ و ۱۵ همت به جز بودجه حمل و نقل، برای توسعه این بخش اختصاص یافت. به طوری که امسال به اندازه کل بودجه سال قبل، برای توسعه حمل و نقل عمومی اعتبار اختصاص یافته است.

آخوندی با بیان اینکه عجیب است که یکی از همکاران ما می گویند هیچ کاری انجام نشده است، یادآور شد: همکاران ما در شهرداری خودشان دفاع می کنند و بنده از کیان شورا دفاع می کنم. کسی که حرف شورا را امروز می شنود چه برآوردی از مباحث خواهد داشت؟ آیا در مترو و اتوبوس هیچ کاری نکردیم؟ ما در ۲.۵ سال چه انتظاری داریم؟ آیا قرار است اتوبوس ها با باد فرستاده شوند و نیاز به ساخت در کارخانه ندارد؟

وی ادامه داد: آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران بود و آیا اقدامات در ۳۰ ماهه اول فعالیت ایشان انجام شد؟ وقتی قرار است انقلابی در تهران رخ دهد، چرا این مسائل را مطرح می کنند؟ وقتی فردی معلوم الحال در فضای مجازی مسئله ای را منتشر می کند باید دنبال کنیم که توضیح داده شود. اگر چنین چیزی نبوده چرا خودزنی می کنیم؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه همه باید کمک کنند تا قراردادها به نتیجه برسد، گفت: همه با ارتباطی که دارند باید تلاش کنند برنامه ها به نتیجه برسد. باید تلاش کنیم این مسائل رفع شود. اگر تخلفی صورت گرفته باشد بنده به عنوان اولین نفر مقابل آن خواهم ایستاد. قراردادها مطالعه شده و احتمالا شما قرارداد را بیرون داده اید و چرا این مسئله را مطرح می کنید. باید مواظب باشیم. ما با شهرداری کاری نداریم و سوال ما این است که چرا خودزنی می کنیم و وقتی موضوعی ثابت نشده پشت تریبون مطرح می کنیم؟ وظیفه اصلی ما بر اساس بودجه سال ۱۴۰۳ این است که باید نتیجه بگیریم.

وی افزود: همه اعضای شورا باید هرجا توانی دارند به کار بگیرند و در کنار شهرداری باشند تا منجر به شادی مردم و رضایت مقام معظم رهبری شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مباحثی که اعضای شورا مطرح می کنند، به معنای رد اقدامات نیست، گفت: بنده بارها اعلام کردم که چقدر کارها سخت است. دو پل بتنی در میدان فتح در دوره قبل ساخته شده و دیدند که ادامه بزرگراه یادگار امام کار سختی است و پیگیری ها برای تملک زمین ها و احداث تونل به طول ۳۵۰ متر دشوار است، خاک ریختند و پل را پر کردند. اگر می خواهیم کار کنیم، سخت است. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی با پرداخت پول موافقت کرده اما سپس نامه ای زده می شود که پول مربوط به این بخش نیست و بعد از چند ماه نامه می زنند که آن پول برای شهرداری است که البته این موضوع قابل تأسف است. این موضوع نه تنها برای شهرداری بلکه برای تولیدکننده نیز وجود دارد. ما امور را تخطئه نمی کنیم و می خواهیم امور زودتر انجام شود. همه باید به میدان بیایند و تلاش کنند و دولت و مجلس و بانک ها نیز باید سعی کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

چمران با بیان اینکه انتظار داشتیم که سال قبل بیش از این اتوبوس وارد می شد، تصریح کرد: ما این سوال را مطرح کردیم که چرا اتوبوس ها وارد نشده و تولیدکننده اعلام کرد که شاسی ها در گمرک گیر کرده است. چنین مشکلاتی وجود دارد و نباید اینجا بنشینیم و انتظار داشته باشیم که مشکلات سریع حل شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه قبل و بعد از سفر تیم مدیریت شهری به چین، مواردی مطرح می شد، گفت: رئیس شورا به موقع توبیخ می کند و به موقع امید می دهد چراکه با نگاه کارشناسی سعی می شود امور به نتیجه برسند. متأسفانه تلخ است که این میزان زحمت برای تحقق برنامه چهارم و بودجه کشیده ایم و اموری را که انجام شده گردن نمی گیریم. افرادی در آستانه انتخابات گرگ هایی پروژه بگیر را در فضای مجازی علم می کنند که یکبار به جان امام جمعه تهران میفتند و یکبار به جان شهرداری.

وی افزود: پیشنهاد بنده این است که بسته های حمل و نقلی در حوزه اتوبوس، تاکسی و یا هر بخشی به هر تعدادی اضافه می شود، اطلاع رسانی شود. در جریان سازی منفی که در خصوص درختان صورت گرفته بود، اقدامی مثبت شکل گرفت. حتی به ازای هر ۱۰ دستگاه نیز باید اطلاع رسانی صورت بگیرد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید نگاه دیگری به نحوه گزارش دهی در شهرداری و نگاه اعضا به فعالیت ها داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید به جامعه امید منتقل کنیم و این یک دستور است. ما در دوره ای مدیریت را تحویل گرفتیم که در چهار سال قبلش هیچ اتفاقی نیفتاده بود. تا این مسیر مجددا شکل بگیرد و بخواهیم با وجود تحریم ها، واردات انجام دهیم، زمان می برد.

وی افزود: می توان به مردم امید داد که نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس در این دوره وارد و ۸۰۰ دستگاه اورهال شده است. ناوگان تا حدی تأمین شده و نکات مثبتی وجود دارد و باید اینها را به مردم نوید داد.  اگر قرارداد ۷۹۱ واگن به نتیجه نرسیده بود و در این دوره دنبال شد، این خود اتفاق بسیار مهمی است.

علوی با بیان اینکه باید اقدامات به گونه ای باشد که نتیجه دهد، گفت: اتوبوس ها و مترو مربوط به دوره آقای قالیباف است و اگر اقدامی انجام می دهیم، نباید مهم باشد که چه زمانی به نتیجه می رسد.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ضرباهنگ انتقادات و مطالبات به اندازه ای بالا می رود که حلاوت اموری  را که انجام می شود، از بین می برد، اظهار کرد: شهرداری موظف به حمایت از تولید داخلی بوده و وضعیت بدقولی تولیدکننده داخلی نیز مشخص است.


وی افزود: تمامی نواقص خط ۶ و ۷ امسال اصلاح می شود و تمرکز بر خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ بیشتر خواهد شد. شرکت بهره برداری باید تمرکز خود را بر اورهال تجهیزات ثابت مترو بگذارد. اگر این تجهیزات به مشکل برخورد کند کل خط تعطیل می شود. 


آقامیری با بیان اینکه تهیه سیگنالینگ و سوزن با مشکل روبه رو شده است، اظهار کرد: باید تأمین این تجهیزات با جدیت بیشتری دنبال شود.


مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه وظیفه شورا مشخص است و شامل قانون، سیاست گذاری و نظارت است، گفت: وقتی دو میلیارد یورو بدون پیوست در شورا مصوب می شود به معنای کمک است. کسی که می خواهد از مردم حمایت کند نباید  تکفیر شود و دو قطبی انقلابی و غیر انقلابی ایجاد کرد.

وی افزود: مگر می شود مجموعه ای با ساختار ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر کار نکند؟ با میزان درآمد حوزه شهرسازی، تغییر مدیریت ها و مواردی از این قبیل، شهرداری موفق نیست. بنده نماینده شدم که نظر خود را مطرح کنم حتی اگر ۲۰ نفر عضو نیز مخالف باشند. هر دوره برای خودش بوده

 و نباید وارد مقایسه شویم.

عباسی با بیان اینکه نمی دانیم چه کسانی می خواهند باشند یا خیر و یا مردم به آنها اعتماد خواهند کرد یا خیر، گفت: نباید خیلی دنبال امید آفرینی بود. فساد و ناکارآمدی به دنبال این موضوع ایجاد خواهد شد. مردم در کف میدان خواهند دید که مجموعه ای سالم و یا کارآمد است یا خیر؟

وی ادامه داد: اینکه از کنار قرارداد بزرگ بین المللی بگذریم، درست نیست. یک نقص در قرارداد ۱۲ میلیون یورویی یکی از دانشگاه ها وجود داشت و با وجود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی معطل باقی مانده و به نتیجه نرسیده است. باید به کسانی که ناراحت هستند حق بدهیم. باید ناراحت باشیم که یک خبرنگار اسنادی را دارد که ما به عنوان عضو نداریم.

عباسی با بیان اینکه ما از اینکه در شورا مخالف و موافق وجود دارد باید استقبال کنیم، تصریح کرد: اگر فکر می کنید از بیرون مشورت می گیریم، نه کسی را می بینیم و نه از کسی مشورت می گیرم و هرجلسه فرایند را در نظر می گیرم و صحبت می کنم. فقط شما دیندار نیستید که بگویید یا نگویید. ما وظیفه داریم خدا و حقوق مردم را ببینیم و جیره خوار مردم هستیم.

مهدی چمران رئیس شورا با بیان اینکه وقت مردم را گرفته ایم که جواب یکدیگر را بدهیم، گفت: این موضوع اسراف است و درست نیست. جواب هم را در اتاق هایمان هم میتوان داد. صحن شورا برای پاسخ دادن به یکدیگر نیست و دیگران منتظر نیستند که جواب های ما را بشنوند. هر موضوعی به وقت خود درست است.

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در روز ملی شوراها تأکید کردند که نباید در مورد مسائل و حقوق مردم صحبت کنم، اظهار کرد: این تقارن تلخی است که شما در روز شوراها به بنده بگویید که صحبت نکنم. شورا باید به نفع مردم صحبت کند و اگر شما به عنوان رئیس و نماد شوراهای کشور می فرمایید که بنده عرائض خود را مطرح نکنم، نخواهم گفت.

ادامه دارد...

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 53513

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =