نقش تعیین‌کننده «من شهردارم» در بودجه ۱۴۰۳

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت: طرح بودجه‌ریزی مشارکتی با عنوان طرح «من شهردارم» در موضوعاتی که مقیاس محله‌ای و مردمی دارند، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بودجه ۱۴۰۳ دارد.

به گزارش شهر، امیر شهرابی در خصوص اجرای طرح «من شهردارم» و نقش آن در بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: طرح بودجه‌ریزی مشارکتی با عنوان طرح «من شهردارم» در موضوعاتی که مقیاس محله‌ای و مردمی دارند مانند احداث سرای محله یا مجموعه‌های ورزشی و سایر موارد مشابه، به رأی گذاشته می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت بودجه ۱۴۰۳ دارد.

وی افزود: اصولا پروژه‌هایی که ساخت و احداث آن‌ها وظیفه شهرداری است به نظرسنجی گذاشته نمی‌شود. مثلا ساخت اتوبان و بزرگراه و... از مسائلی نیستند که بخواهیم برای اجرای آن‌ها از نظر مردم استفاده کنیم. چون این‌ها نیاز شهر و وظیفه شهرداری بوده و باید به هر طریق انجام شود.

شهرابی با اشاره به اینکه بودجه به سه دسته هزینه‌ای، سرمایه‌ای و مالی تقسیم می‌شود، بیان کرد: بخش هزینه‌ای در بودجه شامل حقوق و نگهداشت شهر و ... را شامل می‌شود. بخش سرمایه‌ای آن چیزی است که به عنوان زیرساخت شهر نام برده می‌شود و بخش مالی به تسهیلات بانکی و... ارتباط دارد. بخش سرمایه‌ای از تمام بخش‌ها مهم‌تر است.

مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش سرمایه‌ای بودجه، رشد قابل توجهی را شاهد بوده ایم گفت: در پروژه‌های «من شهردارم» موضوعات سرمایه‌ای در چارچوب محله‌ای را مدنظر و در معرض نظرسنجی قرار داده‌ایم. برای ساخت مترو و اتوبان به صورت وظیفه ای عمل می‌کنیم و در استانداردهای جهانی تنها ۹ تا ۱۵ درصد از بودجه سرمایه‌ای مورد نظرسنجی مردمی قرار داده می‌شود که ما در طرح «من شهردارم» ۱۱ درصد از این بودجه را به رأی مردم گذاشته‌ایم.

شهرابی در توضیح طرح «من شهردارم» ادامه داد: اصل این طرح با عنوان بودجه‌ریزی مشارکتی یاد می‌شود که در جریان آن، ما در فرآیند بودجه‌ریزی شهرداری تهران از نظرات مردم نیز بهره‌‎مند می‌شویم. البته در سال اول اجرای این طرح سوالات به صورت کلی مطرح می‌شد؛ اما در سال دوم جزئیات اجرای پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه هر «نفر-سیم‌کارت»، تنها یک بار می‌توانست در این طرح مشارکت کند، افزود: سایت «من شهردارم»، تمام مراحل و جزئیات را به مردم ارائه می‌دهد تا تعداد رأی‌ها و روند اجرای پروژه به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی طرح «من شهردارم» در سال گذشته انجام شد، عنوان کرد: در دوره دوم تلاش کردیم با ایجاد تغییراتی در اجرای طرح، در جهت پیشرفت آن حرکت کنیم. نقاط قوتی امسال در این طرح وجود داشت از جمله زیرساخت مناسب، هماهنگی و بسیج نیروهای شهرداری، ایجاد ساختار منظم و سازمانی که در سال گذشته کمتر مشاهده می‌شد.

شهرابی با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح باید فرهنگ سازی مناسب آن در جامعه برقرار شود، اظهار کرد: زمان و منابع انسانی از اصلی‌ترین فاکتورهای اجرای این طرح در پایتخت بود. به هر حال تجربه جدیدی بود که اجرای آن برای اولین بار در تهران با استقبال مواجه شد.

مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه دولت در سال ۱۴۰۲ با طرحی به نام «شهریاران» طرح «من شهردارم» را شبیه‌سازی کرده است، تأکید کرد: البته تفاوتی که بین طرح شهریاران و من شهردارم وجود دارد این است که در طرح شهریاران، نظرسنجی نداریم اما مانند طرح من شهردارم، امکان ثبت پیشنهاد و ایده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های این طرح را می‌توان از منظرهای مختلف مشاهده کرد، یادآور شد: در طرح «من شهردارم»، ظرفیت مطرح شدن موضوعات شهری نیز وجود دارد. این طرح می‌تواند فراگیر و موضوع محور باشد و تنها به بیان پروژه‌ها اکتفا نشود. همچنین مختص به زمان خاصی در سال نباشد و همواره در طول سال از نظرات مردم استفاده شود و  مبنای این طرح، طرح تحول ۴ گانه شهردار تهران است که تنها بخش کوچکی از آن مربوط به مشارکت مردم در اداره شهر می‌شود و صرفا نظرگرفتن نیست؛ بلکه گزارش کار به مردم ارائه خواهد شد تا اعتماد بین مردم و شهرداری تهران تقویت شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 52374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =