تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه است

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست. 

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، در هفتمین آیین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی که با همکاری انجمن صنفی مدیران منابع انسانی و شرکت خدمات اداری شهر و با حضور مدیران سرمایه انسانی شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر کشور برگزار شد، «مجید باقری» معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، «علی اکبر جلالی‌» استاد مهمان دانشگاه مریلند و رئیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی و «جواد محجوب» رئیس انجمن صنفی مدیران منابع انسانی به ارائه دیدگاه‌های خود با موضوع سرمایه‌های انسانی، چالش‌ها، راهکارها و همچنین هوش مصنوعی پرداختند.

مجید باقری معاون شهردار تهران در این رویداد با بیان این‌که شهرداری تهران یکی از پیچیده‌ترین و چالشی‌ترین سازمان‌ها در حوزه سرمایه انسانی است، گفت: این پیچیدگی چالش‌آمیر ناشی از عواملی از جمله جامعه آماری بزرگ ۱۰۴ هزار نفری، تنوع و تفاوت سنی و نسلی کارکنان (شکاف نسلی و سنی)، تنوع و تعدد قراردادها و روابط استخدامی و … است.

وی با اشاره به این‌که در سازمان بزرگ و پیچیده شهرداری تهران به دلیل این پیچیدگی‌ها و انتظارات خفته یا بیدار در سرمایه انسانی، مدیریت سرمایه انسانی بسیار حساس است، اظهار داشت: ناکارآمدی جبران خدمت در حوزه سرمایه انسانی در شهرداری از دیگر چالش‌هاست و به همین دلیل در شهرداری تهران «بسته خرسندساز» طراحی و اجرا شد.

باقری افزود: احساس عدالت سازمانی از دیگر چالش‌ها در سازمان‌های بزرگ است و ما در شهرداری تهران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به سمت تولید و تقویت عدالت سازمانی پیش برویم.

معاون شهردار تهران همچنین در خصوص مهم‌ترین چالش‌های مدیریت سرمایه انسانی در سازمان‌ها و نهادهای عمومی گفت: فقدان ساختار شفاف، جامع و سازگار برای بهبود کارکرد سازمانی، قدیمی بودن نظام طبقه‌بندی مشاغل، تنوع و تفاوت سنی و نسلی و وجود نسل‌های مختلف کاری در محیط کار از جمله این چالش‌ها در سازمان‌ها و نهادهای بزرگ است.

وی، اختلافات حقوق و دستمزد، عدم تطبیق شغل و شاغل، ترس کارکنان از فقدان امنیت شغلی، عدم وجود رویکرد بلند مدت نسبت به آموزش، عدم تناسب حقوق و دستمزد با شرایط تورّمی و تشکیل گعده‌ها و محافل غیررسمی در فضای مجازی را از دیگر چالش‌های مدیریت سرمایه انسانی در سازمان‌های بزرگ عنوان کرد.

مجید باقری اظهار داشت: بر همین مبنا، یکی از اصلی‌ترین راهبردها و رویکردهای مدیریت سرمایه انسانی در سازمان‌ها و نهادهای عمومی باید «مدیریت چالش» و «به‌روزرسانیِ تکنیک‌های مدیریت چالش» با هدف رفع نواقص و تولید رضایت در جامعه سرمایه انسانی باشد.

وی با بیان این‌که توجه به دانش سرمایه انسانی و پرهیز از سعی و خطا در حوزه سرمایه انسانی بسیار مهم است، گفت: انجمن‌های منابع انسانی می‌توانند نقش مؤثری در تولید و تقویت دانش مدیریت سرمایه انسانی ایفا کنند.

باقری خاطرنشان کرد: شهرداری تهران آماده انتقال تجارب و دریافت تجارب و الگوهای موفق در حوزه مدیریت سرمایه انسانی با دیگر سازمان‌های فعال در سطح کشور است.

انتهای پیام/

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 52724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =