استفاده از ظرفیت‌های درون منطقه‌ای برای آگاه‌سازی شهروندان در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی

جلسه بررسی طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در مناطق 20 و 15 با حضور سید محمد فیاض مدیرکل ‌هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران، عبدالمجید رحمانی رئیس مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی و شهرداران مناطق 20 و 15 در راستای بررسی اجرای این طرح و فرآیند اجرا و ارزیابی عملکرد واحدهای اجرایی این منطقه برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی و امور مناطق ؛ سید محمد فیاض مدیرکل ‌هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران ضمن تقدیر از عملکرد منطقه20 در اجرای این طرح، گفت: توجه به ظرفیت های درون منطقه ای در نواحی و سرای محلات برای آگاه سازی شهروندان در راستای اجرای حداکثری این طرح حائز اهمیت است.

وی ضمن تشریح روند وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گفت: این طرح در سه قالب گشت مشترک شهربان و نواحی، گشت پسماند و گشت آسیب‌های اجتماعی در مناطق اجرا شد و در این مرحله کودکان کار ، معتادین متجاهر، متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی ساماندهی شده اند و حالا وارد مرحله بسیار مهم و اصلی می شویم که مردم باید از شهر و محله خود صیانت کنند و در صورت مشاهده این افراد به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

مدیرکل ‌هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران  گفت: با توجه به اهمیت موضوعات زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی شهر تهران، دستیابی به استانداردهای لازم شهرنشینی در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف نهائی در جمع آوری کتفی و کولی ها، توقیف خودروهای غیرمجاز است، اضافه کرد: راه‌اندازی 25 واحد گشت پسماند در دو شیفت با همراهی ضابطین قضایی یگان حفاظت توسط سازمان مدیریت پسماند برای جمع‌آوری زباله‌گردها و توقیف خودروهای غیرمجاز حمل پسماند بر اساس احکام مطرح شده در گام سوم  صورت می‌گیرد.

فیاض با تشریح گام چهارم این طرح تاکید کرد: در صورت اثبات و احراز وابستگی عوامل زباله‌گرد و خودروی غیرمجاز حمل پسماند با پیمانکار طرف قرارداد با مجموعه شهرداری، در اسرع وقت برخورد قانونی با متخلف انجام خواهد شد.

عبدالمجید رحمانی رییس مرکز رصد و پایش آسیب های اجتماعی کلانشهر تهران نیز ضمن تشریح جایگاه این مرکز و ماموریت های آن، با اشاره به موافقت دستگاه های مسئول با پیگیری شهردار تهران جهت نگهداری معتادین متجاهر در مراکز وابسته بیش از شش ماه، گفت: این افراد پس از ترک اعتیاد با ارائه خدمات آموزشی به جریان اشتغال اضافه شده و تحت نظارت مستمر خواهند بود.

رحمانی افزود: در خصوص کودکان کار و خیابان، اخلاق، مهربانی در کنار قاطعیت مدنظر است و باید از طریق مراکز غربالگری، کودکان مورد نظر به بهزیستی تحویل داده شده تا تحت پوشش حمایت یک سازمان تخصصی قرار گیرند.

رضا شنگی شهردار منطقه20 با اشاره به اجرای قاطعانه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران در خصوص فعالیت‌های اجرا شده در محدوده منطقه گفت: در راستای سامان بخشی اجتماعی افراد آسیب دیده و ارتقاء امنیت شهروندان، رصد و کنترل مستمر نقاط کلونی و آسیب پذیر،شناسایی زباله‌گردها و محل دپوی ضایعات و شناسایی مراکز غیرمجاز و فروش ضایعات از سوی گشت های حامی شهر انجام شد.

وی با ارائه گزارش فرایند اجرا و ارزیابی عملکرد واحدهای اجرایی در این طرح، افزود: تلاش می شود تا با رفع مشکلات و موانع بررسی شده ، اجرای مرحله بعدی طرح ساماندهی افراد آسیب دیده اجتماعی در این منطقه با قوت بیشتر در راستای بهبود وضعیت شهر و رفاه حال شهروندان انجام شود.

تغییر حال و هوای منطقه 15/طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی با جدیت  ادامه دارد

جلسه طرح  سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران با حضور سید محمد فیاض مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران و عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران و محمد شیری شهردار منطقه 15 برگزار شد.

همچنین سید محمد فیاض مدیرکل نظارت، پیگیری و کنترل امور مناطق شهرداری تهران در این جلسه، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده همکاران منطقه 15 در طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی گفت: این طرح نه تنها در منطقه 15 بلکه در شهر تهران در اولویت است .

او به سختی کار در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نخستین شاخص ارزیابی هر شهری، موضوع سیمای بصری آن شهر نظیر فضای سبز، آراستگی محیطی و بحث آسیب های اجتماعی آن شهر به شمار می آید که خوشبختانه این طرح به نسبت طرح های پیشین توانسته موفق تر عمل کند.

فیاض به اهتمام و همت مضاعف شهردارن نواحی در اجرای این طرح تاکید و با اشاره به برخورد گام به گام با مقوله زباله گرد ها افزود: در این حوزه توجه به مواردی نظیر قانون مدیریت پسماند، راه اندازی گشت های تخصصی و نظارت مستمر بر کیفیت اقدامات پیمانکاران، مدیریت یکپارچه پسماند و ... حائز اهمیت می باشد.

عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز در این جلسه ضمن عرض خداقوت به همکاران منطقه 15 در اجرای طرح مذکور به تشکیل قرارگاه اجتماعی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:  سال گذشته با مصوبه دولت در خصوص آسیب های اجتماعی اختیاراتی به شهردار تهران تنفیذ شد که بر همین اساس طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی که از دغدغه های جدی شهردار تهران به شمار می آمد از ابتدای سال در اولویت کار مناطق 22 گانه تهران  قرار گرفت.

رحمانی افزود؛ ظرفیت بالای پذیرش و هم افزایی دستگاه های ذیریط، ساماندهی اتباع بیگانه و ...از مزیت های مهم این طرح است که با جدیت در حال اجراست.

محمد شیری شهردار منطقه15 با حضور در این جلسه با بیان وضعیت  آماری آسیب های اجتماعی  منطقه 15،  نسبت به سایر مناطق 22 گانه گفت: از اواخر سال گذشته طرح سراسری ساماندهی آسیب های اجتماعی به طور گسترده با هدف پاک سازی سیمای شهر از پدیده های ناهنجار معتادان متجاهر، تکدی گری، زباله گردی و مسأله کودکان در دستور کار این منطقه قرار گرفت.

شیری ضمن اشاره به اجرای طرح های  متنوع اجتماعی طی سنوات گذشته در منطقه 15 گفت: گرچه این طرح ها تا حدودی موفق بودند، اما برای موفقیت کامل،  نیازمند همکاری و هم افزایی تمام دستگاه های ذیربط و برنامه ریزی همه جانبه هستیم که خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری طرح خوب ساماندهی آسیب های اجتماعی به منظور رفع دغدغه و نارضایتی شهروندان از ابتدای سال کلید خورد.

شهردار منطقه15 افزود، در طرح های گذشته به دلیل کمبود ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر متاسفانه پس از جمع آوری معتادان متجاهر دوباره آنان به سطح شهر برمی گشتند، لیکن در این طرح با افزایش ظرفیت چند یاورشهر سطح تهران توسط شهرداری تهران معتادان متجاهر پس از جمع آوری مجددا به  شهر برگشت نمی شوند،  بلکه  به کمپ های مورد نظر انتقال و مراحل درمان آنان طی می شود.

انتهای پیام/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: 53623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =