یک لرزه‌نگار جدید در عمق ۱۰۰ متری بوستان نهج‌البلاغه نصب می‌شود/ آموزش ۳۰۰هزار نفر از شهروندان برای مقابله با زلزله

شهردار تهران از نصب یک لرزه‌نگار جدید در عمق ۱۰۰ متری پارک نهج‌البلاغه در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز -۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳- باحضور در نهمین همایش بین‌المللی زلزله در سالن همایش‌های برج میلاد، به ایراد سخن پرداخت.

علیرضا زاکانی در این همایش بابیان آنکه در سنوات گذشته لرزه‌نگارهای سطحی در مناطق مختلف شهر مستقر شده بودند، گفت: در سال گذشته اما ۵ لرزه‌نگار جدید در عمق ۵۰ متری نقاط مختلف شهر برای بالا بردن سطح آمادگی و واکنش سریع در برابر زلزله احتمالی، نصب شد.

وی با اشاره به آنکه با استقرار لرزه‌نگارهای عمقی جدید در مناطق مختلف شهر درک ما از زلزله به کلی متفاوت خواهد شد، اضافه کرد: به این ترتیب شرایط جدیدی برای دانشمندان و دست‌اندرکاران حوزه مطالعات زلزله فراهم شد. هم‌چنین امسال یک لرزه‌نگار جدید به عمق ۱۰۰ متر در بوستان نهج‌البلاغه نصب خواهد شد. با نصب این لرزه‌نگار دیتای و اطلاعات جدیدی برای دانشمندان فراهم خواهد شد.

وی در سخنانی با تأکید بر ضرورت آموزش و آمادگی مردم برای مقابله با هرگونه خطر احتمالی، بیان داشت: مشی حرکت ما در شهرداری تهران، حرکت مردم‌پایه و اداره شهر با مشارکت شهروندان است. در همین راستا می‌باید آموزش‌های لازم را برای مقابله با زلزله احتمالی به عموم جامعه ارائه کرد.

شهردار تهران با یادآوری آنکه سال گذشته بالغ بر ۳۰۰هزار نفر از شهروندان برای مقابله با زلزله آموزش دیده‌اند، اضافه کرد: این آموزش‌ها، آموزش‌های اولیه برای مواجهه با بحران و حادثه‌ای به نام «زلزله» است. نوع حرکت ما در مجموعه شهرداری و دوستان در شورای شهر، برنامه‌ریزی برای مقابله با سطوح متفاوت بحران است.

زاکانی افزود: به‌جای ارسال پیام ترس و وحشت از زلزله، باید به آموزش‌های همگانی و آماده‌سازی شهروندان پرداخت. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود حتی در صورت هر حادثه‌ای، آسیب‌های احتمالی به حداقل کاهش پیدا کند. لازمه این موضوع، حداکثر شدن آمادگی برای مواجهه با حادثه است.

وی با اشاره به اینکه البته آمادگی برای زلزله نه فقط از جنس آموزش، بلکه از جنس امکانات و کالبدهای شهر نیز هست، تصریح داشت: ظرفیت‌های شهرداری تهران، سوله‌های مدیریت بحران در محلات و مناطق مختلف نیز باید به‌صورت مستمر پایش و تجهیز شوند. همین سال گذشته بالغ بر ۵۰ سوله که در سنوات گذشته برای کاربری‌های دیگری مورد استفاده قرار گرفته بودند، بازستانی و در اختیار ستاد مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت.

شهردار تهران بابیان آنکه می‌باید آمادگی در برابر بحران را در همه مناطق فراهم کرد، اظهار کرد: برای آمادگی حداکثری می‌باید به اهل دانش تکیه کرد. هم‌چنین با دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان برای مواقع بحران هماهنگ شد. هم‌چنین با استحکام‌بخشی به سازه‌های سطح شهر، زمینه‌های آسیب را تا می‌توانیم کاهش دهیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه علاوه بر تمام این موارد آمادگی مردم و شهرداری برای پاسخ دادن به زلزله احتمالی ضروری است، اضافه کرد: امیدوارم خروجی چنین نشست‌هایی و هم‌اندیشی با اندیشمندان و دانشمندان داخلی و خارجی، ارتقای داشته‌ها و خدمات مدیریت شهری به شهروندان تهرانی منجر شود.

انتهای پیام/ 

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 54015

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =