اجرای طرح پایلوت TOD درمحدوده ایستگاه مترو اقدسیه و تجریش

طراحی تفصیلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در منطقه یک شهر تهران، با ابلاغ قرارداد آغاز و طی آن محدوده ایستگاه مترو اقدسیه و تجریش در دستور کار این منطقه قرار گرفت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران، پدرام اخوان معاون شهرسازی و معماری منطقه گفت: اولین جلسه راهبری طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی  (TOD) با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و معاونین شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه برگزار و اجرای (TOD) در منطقه یک شهر تهران در محدوده ایستگاه مترو اقدسیه به عنوان اولویت اول و پس از آن ایستگاه متروی تجریش در دستور کار این منطقه قرار گرفت.

اخوان افزود: در این طرح که حاصل تحقیق  ۵ ساله کمیته TOD شورای اسلامی شهر تهران و مطالعات صورت گرفته توسط اداره کل شهرسازی و طرح های شهری معاونت شهرسازی  و معماری است، مقرر است تا به صورت پایلوت در شعاع ۲۵۰ تا ۵۰۰ متری ۲۲ ایستگاه مترو در سطح شهر تهران و با تلفیق عرضه تراکم و بارگذاریهای شهرسازی و سیستم حمل و نقل انبوه ریلی، زمینه برای راه اندازی شبکه عمومی جامع مادر، فراهم شود. 

معاون شهرسازی و معماری منطقه یک ادامه داد: TOD یا "توسعه شهری مبتنی بر حمل ونقل عمومی" امروزه بعنوان راهبردی موفق در توسعه کلانشهرها شناخته می شود، در این الگوی توسعه، بر کاهش سفر براساس طراحی کاربری های مختلط و تامین کننده نیاز شهروندان، تمرکز کاربری ها در حاشیه ایستگاههای حمل ونقل عمومی، تسهیل استفاده شهروندان از پیاده روی و دوچرخه سواری برای تردد بین مراکز خدمات و سیستم حمل ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودرو تاکید می شود. 

اخوان خاطر نشان کرد: تجربه کلانشهرهای جهان حاکی از آن است  که تنها راه کاهش آلودگی و معضل ترافیک در شهر تهران، بر هم زدن زنجیره های ترافیک ( که همان کاهش استفاده از خودروی شخصی است)، از طریق اجرایی نمودن رویکرد TOD است.  

وی در خاتمه اظهار داشت: خروجی های حاصل از این طرح در قالب اصلاحات طرح تفصیلی جهت تصویب و ابلاغ به کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 51370

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =