سفر کارشناسان چینی برای قرارداد طراحی داخلی ۷۹۱ واگن و ساخت دستگاه‌های زباله‌سوز مُدرن

سخنگوی شهرداری تهران از سفر هیئت‌های کارشناسی چینی برای نهایی کردن طراحی داخلی ۷۹۱ واگن و ساخت دستگاه‌های زباله‌سوز مُدرن خبر داد.

عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پیگیری تفاهمات به‌دست آمده در سفر چین اظهار کرد: پس از بازگشت شهردار به کشور، هیئت‌های مختلف کارشناسی از جانب شرکای چینی برای نهایی‌سازی تفاهمات و تدقیق موضوعات فنی راهی تهران شدند.

وی افزود: در هفته گذشته هیئت کارشناسی طرف قرارداد ساخت ۷۹۱ واگن به عنوان نخستین گروه وارد تهران شد. رایزنی‌ها درخصوص کیفیت ساخت و طراحی‌های داخلی اصلی‌ترین محور سفر ایشان است؛ موضوعی که باید به تأیید نهایی کارفرمای قرارداد (وزارت کشور) نیز برسد.

محمدخانی با یادآوری آنکه در قرارداد اولیه موعد تحویل نخستین سری از واگن‌ها ۲۳ ماه بعد پیش‌بینی شده بود، بیان کرد: با پیگیری‌های شهرداری تهران اما موضوع طراحی واگن‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته (پیش از واریز وجه) آغاز شد. به این ترتیب طرف ایرانی توانست شرکای چینی را قانع کند که زمان تحویل واگن‌ها می‌باید به حدود یک‌سال برسد.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: به این ترتیب با ابتکار همکاران من در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، موضوعات مربوط به کیفیت ساخت و طراحی داخلی واگن‌ها تقریباً نهایی شده و فقط در سفر هیئت چینی به پایتخت می‌باید به تأیید کارفرما برسد. پس از آن عملیات ساخت واگن‌ها آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به سفر دومین هیئت چینی به تهران خاطرنشان کرد: گروه کارشناسی شرکت سازنده دستگاه‌های زباله‌سوز، سه‌شنبه هفته گذشته وارد کشور شدند. همان‌طور که می‌دانید یکی از دستاوردهای مهم سفر شهردار به چین، تفاهم برای خرید و انتقال تکنولوژی زباله‌سوزهای مدرن به ایران بود.

محمدخانی در ادامه به برخی ویژگی‌های دستگاه‌های زباله‌سوز اشاره و بیان کرد: همین الآن هم یک دستگاه زباله‌سوز در مجتمع آرادکوه مشغول فعالیت است. این دستگاه اما تنها توان سوزاندن ۲۰۰ تُن زباله آن هم به‌صورت کاملاً تفکیک شده و خشک را در روز داراست؛ البته که راندمان بسیار کمی هم در زمینه تولید برق دارد.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: دستگاه‌هایی که در سفر شهردار به چین مورد بازدید قرار گرفت اما، توان سوزاندن روزانه هزاران تُن زباله در روز را دارا هستند. به علاوه با راندمان بسیار بالایی که دارند، می‌توانند خروجی الکتریسیته قابل توجهی تولید کنند. افزون بر تمام این موارد با استفاده از فناوری مکش معکوس، کمترین بوی تعفن و آلودگی را در محیط ساطع می‌کنند؛ بنابراین قابل راه‌اندازی اطراف محیط شهری است.

وی با یادآوری آنکه شرکت سازنده زباله‌سوزها برای «سرمایه‌گذاری در ایران» ابراز تمایل کرده، اظهار کرد: چند صد میلیون دلار ارزش این قرارداد تخمین زده می‌شود که امیدواریم با انجام بررسی‌های کارشناسی هرچه زودتر نهایی شود. طرف چینی هم‌چنین بازگشت سرمایه را از محل فروش برق به وزارت نیرو انجام خواهد داد. در جریان هستید، دولت هر کیلووات برق تولیدی را توسط روش‌های دوست‌دار محیط‌زیست با قیمت قابل رقابتی خریداری می‌کند.

محمدخانی در ادامه گفت: در روزهای گذشته هیئت چینی به‌همراه کارشناسان سازمان مدیریت پسماند، بازدیدی از مجتمع پردازش و دفن آرادکوه داشته و در حال بررسی‌های نهایی برای ساخت زباله‌سوزهای مدرن در ایران هستند. با نهایی شدن این بررسی‌ها در روزهای آینده می‌توان جزئیات بیشتری از نحوه عملکرد و ویژگی‌های فنی این دستگاه‌ها رسانه‌ای کرد.

سخنگوی شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد با نهایی شدن و ساخت دستگاه‌های مدرن زباله‌سوز در پایتخت، مشکل دفن زباله‌ها در مجتمع آرادکوه و تبعات هولناک زیست‌محیطی ناشی از آن به حداقل برسد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 45002

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =