گرامیداشت سالروز تاسیس خانه موزه سیمین و جلال

از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران سالروز تاسیس کانون دوستداران سیمین و جلال، سالگرد یکصد و سومین تولد سیمین دانشور، سالروز تشکیل کانون نویسندگان ایران و همچنین تاسیس خانه موزه سیمین و جلال سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، این مراسم با حضور احمد ابوحمزه، محمد حسین دانایی، هرمز همایون پور، سیداحمد محیط طباطبایی و تنی از دوستان، اقوام و علاقمندان برگزار شد.
در این مراسم احمد ابوحمزه، دبیر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، گفت : نام های سیمین دانشور و جلال آل احمد به تنهایی می تواند ارزش این خانه موزه را بر ما روشن کند و اهمیت حفظ و نگهداری و زنده نگهداشتن آن را برای حال حاضر و نسل های آینده نشان بدهد. 


استاد تاریخ واز کنشگران میراث فرهنگی بیان داشت:وقتی در این خانه قدم می زنیم ، همان محلی است که سیمین دانشورو جلال آل احمد در آن جا زیسته اند و مهمترین کتابهایشان را درهمین جا نگاشته اند.این یک ارزش تاریخی و میراث فرهنگی است که بایستی ارزش آن را درک کنیم و ارج بگذاریم.


محمد حسین دانایی ، خواهر زاده نویسنده فقید جلال آل احمد نیز در ادامه گفت: آن دو همکاری نزدیک و وسیعی با هم داشتند و اگر این پیوند شکل نمی گرفت ، هرگز شاهد این میراث ماندگار و آنچه از هویت آنها اکنون وجود دارد، نبودیم.آنها همراهان بی نظیری چه در زندگی و چه در سفرهایشان بودند. آثار جلال به مرور از مقالات با وجه سیاسی صرف به نوشته هایی با لحن شیرین تبدیل می‌شود و از آن طرف لحن نوشته‌های سیمین دانشور، از نوشته‌های احساسی و اشرافی به لحنی مسئول و اجتماعی تغییر می کند.


دانایی با بیان این مطلب که این خانه از همان بدو ساخت، یک خانه فرهنگی بود وبا حضور این دو شخصیت و آمد و شد متنفذین ، هنرمندان ،شاعران و سیاستمداران نقش این خانه را  در تحولات تاریخ معاصر پر رنگ می کند.


هرمز همایون‌پور، از دیگر  اعضای خانواده سیمین دانشور و دوست  مرحوم جلال گفت: از سیمین دانشور در این مجلس بسیار صحبت شد اما چند نکته می بایست از جلال هم گفته شود .به‌نظر من جلال با سبک نویسندگی خاص خودش که برآمده از اجتماع و همزیستی با مردم بود ، نقش بزرگی در حوادث بعد از خود داشت .امروزه بسیاری می توانند از او  انتقادکنند، در حالی‌که انتقاد وقتی درست است که هرکس را در زمان و شرایط زمانه خودش ارزیابی کنیم. در غیر این صورت این انتقاد، برداشت درست و علمی نیست.


سید احمد محیط طباطبایی ، رئیس ایکوم ایران همچنین در این مراسم گفت : توجه به موزه و نگاه به فرهنگ موزه‌ای نشان از فرهیختگی مردم یک جامعه دارد واز نظر نهاد فرهنگی، توسعه یافتگی یک اجتماع را رقم می‌زنند ، در وضعیت امروز باز بودن موزه‌ها و فعالیت‌های اینچنینی، نشان از علاقه‌ی زیادی دارد که در بین مردم جامعه ما وجود دارد.


 وی با بیان اینکه موزه ها گذشته نیستند و مترقی‌ترین نوع نگاه آینده در گذشته است، اظهار داشت: کسانی که به گذشته اهمیت می‌دهند افرادی هستند که به آینده اهمیت می‌دهند و این افراد هستند که به محیط زیست و فرهنگ و تاریخ می‌پردازند.بنابراین می بینیم که با این ویژگی ها خانه ی این دو شخصیت ادبی حتا در زمان حیات آنها نگاه موزه ای در آن دیده شده تا تبدیل به یک خانه موزه با محوریت مردم نهاد باشد.


لازم به ذکر است شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ عهده دار حفظ و مرمت خانه سیمین و جلال بعنوان اثر ملی شده است و در هفتم اردیبهشت ۱۳۹۷ همزمان با ۹۷ سالگرد تولد بانو سیمین دانشور با عنوان خانه موزه سیمین و جلال به روی عموم مردم افتتاح شد.
 

انتهای پیام/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 53643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =