کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» رونمایی شد

کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» اثر آراد قنبری‌زاده و علی بزرگی امیری رونمایی شد.

به گزارش شهر مراسم رونمایی از کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» با حضور آراد قنبری زاده در محل غرفه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.

قنبری زاده نویسنده کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» در این مراسم در خصوص دغدغه و هدف‌مندی از تالیف این کتاب اظهار کرد: من سوابقی در اداره کل حوزه شهردار تهران که سطح استراتژیک سازمان است، داشتم و از همین رو نیازی با توجه به وسعت و پهنه مناطق زیرنظر شهرداری تهران و ماهیت‌های مختلف وظایف آن به رویکرد نظارتی و ارزیابی در سطح کلان احساس کردم.

وی با اشاره به تفاوت بخش‌های نظارتی و ارزیابی از سطح تاکتیکی و عملیاتی افزود: هدف اصلی این کتاب بررسی تفصیلی مباحث پایش و نظارت به عنوان مشتقات فاز کنترلی از منظر راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس است.

نویسنده کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» ادامه داد: کارکرد پایش و نظارت در مباحثی متعددی همچون راهبردها، سیاست‌ها، کلان پروژه‌ها، طرح‌ها و اتحادهای فراسازمانی است که برای سازمان‌های بزرگ مقیاس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب ۹ فصل دارد، گفت: در فصل اول ما به صورت تفصیلی کلیدواژه‌های کنترل، پایش، نظارت و ارزیابی که در حوزه مدیریت گاهی اشتباه به کار برده می‌شود را بیان کردیم و انواع سطوح کنترلی و انواع کنترل‌ها در سازمان‌ها را مطرح کردیم.

قنبری‌زاده ادامه داد: فصل دوم کتاب نظام‌های پایش، ارزیابی و نظارت را به منظور ارزیابی پیشرفت برنامه‌ها و سیاست‌ها مطرح کردیم و مولفه‌های مدل جامع پایش و نظارت را مورد بررسی قرار دادیم.

وی در خصوص فصل سوم کتاب گفت: در این فصل شاخص‌های کلیدی عملکرد را بررسی کردیم که سنجه‌هایی هستند که مسیر ما در راه رسیدن به هدف را هموار می‌کنند و باعث می‌شوند از انحرافات احتمالی جلوگیری شود و تمایز آن با رویکردهای جدید ارزیابی از جمله اهداف و نتایج کلیدی مورد بحث گذاشتیم.

نویسنده کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» اضافه کرد: در فصل چهارم ما اسناد بالادستی را که در سازمان‌های بزرگ بسیار مورد ارجاع است و نحوه مستندسازی آن را بررسی کردیم و نظام‌های کنترلی که برای اسناد بالادستی با توجه به ارزیابی‌هایی که در استانداردهای موجود از جمله ایزو می‌شود، مطالعه کردیم.

وی با اشاره به موضوع فصل پنجم تا هفتم کتاب گفت: ما در این بخش می‌دانیم سازمان‌ها برای پیشبرد اهداف‌شان یکسری پروژه دارند و در راه رسیدن به موفقیت در پروژه‌ها ما یک نظام‌های مدیریت پروژه می‌خواهیم به خصوص اگر ما جایی باشیم که مدیریت تک پروژه‌ها لزوما ضامن موفقیت سازمان نباشد و ما سبدی از پروژه‌ها و کلان‌پروژه‌ها را داشته باشیم.

قنبری زاده افزود: ما اینجا به یک سیستم ارزیابی و نظارتی داشته باشیم که کلان‌پروژه‌ها را به صورت مجموعه‌ای با ماهیت یکسان دسته‌بندی کنیم و مجموعه پروژه‌ها و طرح‌ها را رصد مستمر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فصل هشتم به موفقیت اتحادهای راهبردی می‌پردازد، اظهار کرد: یک سازمان مثل شهرداری تهران با ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر به منظور تقسیم ریسک و هزینه و دسترسی آسان به منابع مشترک تفاهم‌هایی بین یکدیگر ایجاد می‌کنند.

نویسنده کتاب «پایش و نظارت راهبردی در سازمان‌های بزرگ مقیاس» تاکید کرد: ما برای اینکه در طول عمر اتحادها بتوانیم موفقیت عملکرد این اتحادهای استراتژیک را پایش، رصد و ارزیابی کنیم، فصل هشتم به صورت دقیق به آن می‌پردازد.

وی خاطر نشان کرد: فصل نهم با موضوع فراحکمرانی تبلور این کتاب است، زیرا یک رویکرد نظارتی و راهبری جدید که حکمرانی‌هایی که در سازمان در بخش‌های مختلف وجود دارد، در نظر می‌گیرد.

قنبری‌زاده ادامه داد: در یک سازمان بزرگ ممکن است که در بخش‌های مختلف، حکمروایی‌های متفاوتی وجود داشته باشد و بازیگران و ذی‌النفعان مختلفی دخیل باشند و برای اینکه بتوانیم وحدت رویه ایجاد کنیم و همپوشانی را به بهترین شکل داشته باشیم، بحث فراحکمرانی که یک رویکرد مدیریتی کلان‌نگر از نظر نظارتی است را به صورت دقیق مطرح کردیم.

وی در خصوص مخاطبان اینک کتاب گفت: تمام سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که بحث ارزیابی عملکرد در آن مهم است و می‌توانیم آن را در سازمان‌های کوچک مقیاس و متوسط مقیاس داشته باشیم.

گفتنی‌است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» تا ۲۹ اردیبهشت‌ ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) در حال برگزاریست و علاقه‌مندان می توانند با حضور در غرفه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در سالن شماره یک ناشران دانشگاهی، راهروی c، غرفه ۲۹ از محصولات این مرکز بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 54542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =