۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 54748

دست زاکانی خالی نیست

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران
دست زاکانی خالی نیست

یکی از مدیران پیشین شهری عنوان کرده بود دست خالی زاکانی برای پروژه‌های عمرانی باعث پروپاگاندای آسیب‌های اجتماعی شده است. اتفاقا" باید گفت دستان زاکانی خالی نیست. دستانی که دست نیازمندترین انسان‌های روی زمین را می‌فشارد هرگز خالی نیست.

قطعا که دستان زاکانی خالی است از رانت، رشوه، ریا، تزویر و خودنمایی. دستانی که از اینها خالی نباشد نمی تواند دست نیازمندان را بگیرد. خداوند توفیق حمایت، توجه و محبت به نیازمندان را به هرکسی نمی دهد. دست خدا از آستین کسانی بیرون می آید که با اخلاص، نیازمندان به ویژه قشر آسیب دیده را خانواده خود می دانند و از سر اخلاص به آنها توجه می کنند.

یادمان نرفته زمانی آسیب دیدگان اجتماعی نه تنها مورد توجه نبودند بلکه آنها را متأسفانه زباله های اجتماعی می خواندند و توجه به اعتلای آسمان خراش ها در اولویت آنها بود اما در این دوره کرامت انسان ها به ویژه آسیب دیدگان اجتماعی و عزّت و سلامت آنها مدنظر مدیریت شهری قرار گرفت. صد البته که تغییرات و تحولات عمرانی و امثالهم نیز فراموش نشده است. از این رو در مدیریت شهری کنونی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در حوزه اجتماعی و رشد صددرصدی این زیرساخت ها، احداث و راه اندازی ۱۰ یاورشهر در کمتر از ۲ سال، توجه به افرادی که آنها را منع پذیرشی می انگاشتند و در خیابان ها رها بودند تا مرگ آنها را فراگیرد؛ مورد توجه قرار گرفت و مراکز یاورشهر به روی این قشر از معتادین متجاهر باز شد. به طوری که دیگر به آنها لقب منع پذیرش داده نشد و ۹ گام تربیتی، آموزشی و درمانی بر اساس " یُزکّیهِم و یُعلّمُهُمُ الکتابَ و الحِکمَة " طراحی و در مراکز یاورشهر به اجرا در آمد.

در گفتمان‌سازی نیز این امر مقام معظم رهبری که اینها خانواده ما هستند را ترویج دادیم و ۹ گام تربیتی و آموزشی و درمانی را طراحی کردیم.

مددسراهای ما محل‌ اَمنی برای بی‌خانمان هایی که معتاد نبودند، نبود. در حال حاضر تفکیک صورت گرفته است و مددسراها ویژه بی‌خانمان‌ها ایجاد شده است و مراکز ماده ۱۶ ویژه معتادین متجاهر است. امروز ۲۰ مددسرا داریم با این تفاوت که در گذشته اگر بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرش می‌شدند، غالب بر هزار و ۵۰۰ نفر از آنها معتاد متجاهر بودند؛ در حال حاضر این هزار و ۵۰۰ نفر به ۱۰ یاورشهر منتقل شده اند و در واقع ظرفیت مددسرا افزایش پیدا کرده است. اکنون شهرداری تهران در ۱۰ یاورشهر، نزدیک به ۷ هزار و ۷۵۰ نفر ظرفیت برای معتادین متجاهر ایجاد کرده است که غالب آنها منع پذیرشی هستند.

درواقع اگر زیرساخت‌های آسیب اجتماعی طی دو سال گذشته در مدیریت شهری فعلی نزدیک به ۸۰۰ درصد افزایش پیدا نمی‌کرد، امروز نمی‌توانستیم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را در تهران اجرا کنیم.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 54748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =