اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند

کشورهای پیشرفته حرکت به سمت خودروهای برقی را آغاز کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگینی در موضوع انرژی‌های پاک انجام داده‌اند، کشور ما هم هرچه سریع‌تر باید به این سمت حرکت کند تا از غافله عقب نماند.

به گزارش خبرنگار شهر، انسان ها تلاش می‌کنند خانه یا محل کارشان را پاکیزه نگه دارند. این یک کار طبیعی و عقلانی است که برای ادامه حیات باید به آن توجه کرد. اما شاید نسبت به یک خانه بزرگتر،  یعنی کره زمین اندکی بی تفاوتی کنند که این آسیب‌های جبران ناپذیری را به خانه مشترک همه‌ ما انسان ها وارد می‌کند. البته این بی توجهی تاکنون هم آسیب زیادی وارد کرده است مانند آسیب به لایه ازون، گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند


اینها باعث خواهد شد که آیندگان نسل فعلی بشر را به خاطر بی توجهی به این خانه مشترک نبخشند. ما باید هرچه سریع تر آسیب هایی را که به محیط زیست وارد کرده ایم، جبران کنیم. به همین جهت هرساله، روز جهانی زمین در ۲۲ آوریل یعنی دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به ساکنان زمین یادآور می شود که نباید سیاره خود را فراموش کنند بلکه باید در حفظ آن تلاش کنند.

در همین راستا پارلمان اروپا به تصویب قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ رای داده است. این قانون بخشی از یک تلاش برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در اتحادیه اروپا بوده و حرکت این اتحادیه به سمت خودروهای الکتریکی را سریع تر خواهد کرد.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند


آسیایی ها هم در این زمینه بی کار ننشسته اند و دست به اقدامات جالب توجهی زده اند. به عنوان مثال کشور هند قصد دارد بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان را بسازد که بخش‌هایی از بیابان نمک لم‌یزرع در غرب هند را به یکی از مهم‌ترین منابع انرژی پاک در کره زمین تبدیل خواهد کرد. همچنین چین که بزرگترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر در جهان است، سرمایه گذاری در پروژه های بادی و خورشیدی را برای مقابله با آلاینده ها سرعت داده است. پکن متعهد شده است تا سال ۲۰۶۰ به کشور کربن خنثی تبدیل شود.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند


در کشور ما نیز حرکت‌هایی در جهت انرژی پاک آغاز شده است، به طور مثال شهرداری تهران حرکت به سمت خودروهای برقی را آغاز کرده است. هر چند ممکن است که کار در شروع مشکلاتی داشته باشد، اما شروع نکردن و حرکت نکردن به سمت خودروهای برقی قطعا آسیب های جدی در آینده به شهر تهران و کشور وارد خواهد کرد.

علی خسروانی، فعال حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درخصوص واردات خودروهای برقی اظهار می دارد: حرکت به سوی خودروهای برقی درواقع یک ضرورت است؛ انتخاب ما نیست بلکه انتخاب دنیاست. دلیل آن خوب است یا بد، توجیه دارد یا ندارد، موضوع دیگری است اما واقعیت این است که دنیا به سمت آن حرکت می کند.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند


حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران به خبرنگار شهر با بیان اینکه همچنین سال گذشته چندین نیروگاه خورشیدی در شهر تهران افتتاح شده، درخصوص توسعه فضای سبز شهر تهران می گوید، دست یافتن به طرح بزرگ تکمیل کمربند سبز تهران از اهداف و اولویت های ما در سال ۱۴۰۳ است که کمربند سبز تهران باید به پنجاه هزار هکتار می‌رسید که از مرز پنجاه هزار هکتار عبور خواهیم کرد.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در این زمینه به خبرنگار شهر می گوید، در زمینه جمع آوری پسماند و تفکیک زباله از مبدا شهرداری تهران از ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ زیرساخت‌های اجرای طرح در تمامی مناطق ۲۲گانه را فراهم کرده است. شهروندان تهرانی می‌توانند با نصب سوپراپلیکیشن شهرزاد و مراجعه به بخش نوماند، درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماندهای خشک ثبت و روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمان‌بندی دلخواه خود اعلام کنند.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلاینده‌ها؛ از برقی‌سازی تا نوماند

شهروندان با استفاده از موجودی کیف پول‌شان که ما به‌ازای تحویل پسماند خشک شارژ می‌شود، می‌توانند از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خرید کنند و همچنین کارت بلیت مترو خود را شارژ کنند. خرید مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک، خرید از فروشگاه های منتخب شهروند و همچنین پرداخت کرایه تاکسی نیز از دیگر خدماتی است که شهروندان می‌توانند با تحویل زباله‌های خشک خود و افزایش موجودی کیف پول‌شان از آن بهره‌مند شوند. همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به کیف پول شهروندی، هزینه تفکیک و تحویل دریافتی پسماندشان را از طریق کارت بانکی عضو شبکه شتاب به کارت خود واریز و در واقع به صورت نقد مبلغ فوق را دریافت کنند. شهروندان می‌توانند مبلغ دریافتی بابت تحویل پسماندهای تفکیکی‌شان را به خیریه‌ها هم اهدا کنند و در امور حمایت از نیازمندان و بیماران مشارکت کنند.

حلیا سادات حسینی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با اشاره به شعار جهانی روز زمین پاک که سیاره زمین در برابر پلاستیک عنوان شده است گفت: طی سال گذشته در بازه زمانی هفته محیط زیست در خرداد ماه و هفته بدون پلاستیک در تیر ماه طرح کاهش مصرف پلاستیک در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های شهروند به اجرا رساندیم که با توجه به بازخوردهای مثبت از سوی شهروندان، هنوز صندوق سبز در میادین میوه و تره بار اجرا می شود.
حسینی در ادامه به توسعه نیروگاه های خورشیدی بزرگ مقیاس در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت در سال گذشته نیروگاه خورشیدی منطقه ۳ با ۵۰ کیلو وات به بهره برداری رسید همچنین تجهیز مرکز معاینه فنی الغدیر در منطقه ۱۸ به مرکز معاینه فنی دوستدار محیط زیست و افتتاح چندین نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس دیگر در سطح مناطق را شاهد بودیم.وی در ادامه به برنامه های سال ۱۴۰۳ اشاره و تصریح کرد: تا پایان نیمه اول سال جاری پنج نیروگاه خورشیدی به بهره برداری و در نیمه دوم سال نیز پس از انعقاد قرارداد این کار تداوم می‌یابد تا هر ۲۲ منطقه پایتخت صاحب نیروگاه شوند.

انتهای پیام/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 53059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =