پروژه سازه مستهلک‌کننده رودخانه کن در شرف بهره‌برداری است/ احداث سامانه m۱ جمع‌آوری آبهای سطحی؛ تابستان

سرپرست شرکت خاکریزآب گفت: در ارتباط با ساماندهی رودخانه کن پروژه سازه مستهلک‌کننده رودخانه کن پایین‌دست خط راه‌آهن تهران-تبریز را در دست داریم که در شرف بهره‌برداری است.

حمید نجاری اصل سرپرست شرکت خاکریز آب در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره مهم ترین ماموریت‌های این شرکت گفت: شرکت خاکریز آب در ۳ حوزه فعالیت دارد. حوزه و وظیفه اصلی ما احداث شبکه جمع آوری آبهای سطحی است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کیلومتر طول تونل های احداثی در تهران است و به ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیاز داریم. در این بین حوزه اصلی فعالیت ما مربوط به غرب تهران و منطقه چیتگر است.

وی با بیان اینکه وظیفه دوم شرکت خاکریز آب احیا و ساماندهی رودخانه هاست، خاطرنشان کرد: ۷ رودخانه از پایتخت عبور می‌کند که نیاز به سازه‌هایی بابت ایمن سازی و عبوردهی آب دارد که در زمان سیلاب کمترین آسیب را ببینیم تا تاب آوری تهران در زمان وقوع سیلاب افزایش پیدا کند.

نجاری اصل ادامه داد: وظیفه سوم به نوعی در قالب همکاری مناطق با شرکت خاکریز آب است و مربوط به مرمت و نگهداشت کانال آبهای سطحی است. کانال‌های موجود نیاز به نگهداشت دارند. نگهداری و حفاظت از همه اینها نیاز به همکاری متقابل دارد که در بخشی از موارد مانند سرخه حصار در قالب همکاری با مناطق وارد عمل شدیم.

سرپرست شرکت خاکریزآب در پاسخ به این سوال که در حوزه جمع آوری آبهای سطحی بزرگ‌ترین چالش تهران چیست و مربوط به کدام محدوده است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالشی که تهران در حوزه آبهای سطحی دارد، حوزه چیتگر است که در آن شبکه جمع آوری آبهای سطحی تکمیل نشده و نیاز به همت و اعتبار کافی برای احداث دارد. 

وی بیان داشت: در حال حاضر تاسیس کانال های سطحی مانند سامانه های m۱ و m۲ در دست اجرا قرار گرفته است. در حوزه غرب جریان ها و شریان های فرعی تکمیل است اما شبکه اصلی آن تکمیل نشده است. باید به این نکته توجه کرد که منطقه ۲۲ و ۲۱ در این زمینه از سرانه کمتری برخوردار هستند. طبق برنامه‌ ۴ ساله شهرداری تهران سالانه باید ۱۰ کیلومتر به مسیر کانال‌های پایتخت اضافه و یک کیلومتر مسیر رودخانه ها را احیا و ساماندهی کنیم. در بخش مرمت هم این ۵۳۰ کیلومتر فعلی نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

نجاری اصل درباره پروژه‌های شاخص در دست اجرا گفت: در منطقه ۲۱ «پروژه مخصوص» را در دست اقدام داریم که مربوط به جمع آوری آبهای سطحی اتوبان لشگری است. در ارتباط با ساماندهی رودخانه کن پروژه سازه مستهلک کننده رودخانه کن پایین دست خط راه آهن تهران-تبریز را در دست داریم که در شرف بهره برداری است. در مرکز شهر «کانال قل قلی» در خیابان ستارخان را داریم که فعالیت در آن پیرامون مرمت ۱۶۰۰متر مسیر است. 

سرپرست شرکت خاکریزآب گفت: در شرق تهران پروژه در آستانه افتتاح نداریم، اما احیا و ساماندهی کانال سرخه حصار در منطقه ۱۵ در سال جاری به سرانجام می‌رسد. همچنین سامانه m۱ در چیتگر تهران در حال تکمیل است.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: احداث سامانه m۱ را در دست اقدام داریم که با قطر ۴ متر و با هزینه ۶۰۰ میلیارد تومان کار در حال انجام است. تا کنون ۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر آن انجام شده و یک کیلومتر دیگر باقی مانده است. این پروژه قابلیت این را دارد که تا ۴ ماه دیگر تقدیم شهروندان شود.

انتهای پیام/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 52997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =