۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 53663
کاهش چالش آلودگی هوا در پایتخت با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی

شهرداری تهران در راستای توسعه حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا با همکاری دولت اقدامات متعددی را در حوزه برقی‌سازی خودرو پیگیری کرده و به ثمر رسانده است.

 کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و همچنین کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی از جمله اتفاقات مهم و کلیدی است که برقی سازی سیستم حمل و نقل پایتخت برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.

افزایش گرایش به سمت وسوی حمل ونقل پایدار در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشان می دهد استفاده از وسایل نقلیه برقی می تواند راهکاری بسیار موثر در مسیر رفع و کاهش چالش های حیاتی از جمله آلودگی هوا  باشد که در واقع این امر نوعی تحول و تغییر سبک حمل و نقل را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا و در دوره مدیریت شهری کنونی تغییر سبک حمل و نقل از سنتی بنزینی به برقی یکی از مواردی است که به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و شهرداری تهران همراه و با دولت گام های موثری را برداشته اند.

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده از شهروندان تهرانی، آنها دو مقوله کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک را به عنوان دو مطالبه اصلی خود از مدیران شهری اعلام کردند. دو مطالبه به حقی که نه تنها مدیران پیشین نتوانستند به آن پاسخ دهند، بلکه با بی‌توجهی و کم توجهی به توسعه وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو این دو وسیله حمل و نقل انبوه‌بر تهران را که می‌توانست نسخه‌ای برای رفع دو دغدغه تهرانی‌ها باشند، زمین گیر کردند. بر همین اساس در مدیریت شهری ششم برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار جدی دنبال می‌شود.

امروز ۳۴ درصد تردد با حمل ونقل عمومی و ۶۶درصد با خودروهای شخصی انجام می شود که یک فاجعه است. از آنجایی که آلودگی هوا یکی از چالش های مهم در کلانشهرهای کشور محسوب می شود، وزیر صمت هم نسبت به حل این مشکل با ورود خودروهای برقی واکنش نشان داده و گفته: با خودروهای گازسوز نمی توان هوای شهر را پاک کرد. ماشین های برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی کنند.

یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی قیمت خودروهای برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است. قیمت این خودروها قابل رقابت از لحاظ قیمتی با خودروهای بنزینی است. به زودی خودروهای برقی داخلی با فناوری های بسیار بالا خواهیم داشت.

شارژ خودروهای برقی یکی دیگر از مواردی است که می تواند برای متقاضیان این خودروها دغدغه هایی را ایجاد کند که در این مورد هم تمهیداتی از سوی مدیریت شهری در نظر گرفته شده است.

در این راستا حمل و نقل عمومی ناوگان برقی شهرداری تهران ۴۰۰۰ نقطه را در سطح شهر تهران در ۲۲ منطقه شناسایی و برای هر منطقه حدود  ۲۵۰ نقطه را معرفی نموده که در این میان منطقه ۴ نیز موارد اعلامی خود را شناسایی و احصاء کرده است و تعداد ۱۶۰ مورد در اولین بازنگری طبق اعلام نواحی ۹گانه در حال تثبیت است.

قابل توجه است که بازنگری احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی با رعایت ملاحظات ترافیکی در شهرداری منطقه ۴ صورت می گیرد. در این میان تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ایستگاه‌های اعلامی برای خودرو و موتور سیکلت احداث و از طرف سازمان ترافیک و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز مجهز خواهد شد. گفتنی است در حال حاضر در بوستان یاس فاطمی این نقاط مشخص شده  است.

در این راستا مناطق موضوع راهبری و راهبردی را به حالت اجرا درآورده و بر اساس دستورالعمل های ابلاغی در جهت پیشرفت اجرایی این مهم تلاش می کنند.
برگزاری جلسات در جهت لزوم ارزیابی‌های مجدد و مکان یابی ها از جمله شهرک های  موجود شمال شرق شهر در حال انجام است تا در هر بلوک ۲ الی ۳ جایگاه مد نظر قرار گرفته و بر اساس زون ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ متری مبتنی بر TOD خرید- کار -ورزش و تفریح در همین راستا اقدام شود.

گفتنی است؛ همان طور که وسایل نقلیه برقی مقرون به صرفه تر، در دسترس تر و از نظر فناوری پیشرفته تر می شوند، می توان انتظار داشت که شاهد استقبال بیشتری از خودروهای برقی در سراسر کشور باشیم چراکه مزایای زیست محیطی، کاهش وابستگی به سوخت های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باعث می شوند خودرو های برقی بخش مهمی از آینده ما را تشکیل دهند.

انتهای پیام/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 53663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =