گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۴۰۲ + نظرات اعضا

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و سومین جلسه شورا گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملکرد ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۷۲ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه متمم مصوب ۶۹.۷۳ درصد است.

وی با بیان اینکه از این مبلغ مجموع عملکرد نقد و غیرنقد، مبلغ ۶۸ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و مبلغ چهار هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان مربوط به عملکرد غیرنقد است، یادآور شد: در فصل اول موضوع درآمدها باید در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۷۹ هزار و ۲۷ میلیارد تومان وصول می شد که مبلغ ۶۳ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان معادل ۸۰.۷۲ درصد وصول شده است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در فصل دوم منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز باید در ۱۱ ماهه سال قبل مبلغ ۱۱ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان وصول می شد، تصریح کرد: از این رقم مبلغ سه هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان وصول شده که معادل ۳۵.۲۴ درصد است.

کاشانی ادامه داد: در فصل سوم منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی باید پنج هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان وصول می شد که چهار هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان معادل ۶۸.۶۷ درصد وصول شده است. در مجموع باید در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال قبل مبلغ ۹۵ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان وصول می شد که حدود ۷۲هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان وصول شده و به عبارتی درصد تحقق نسبت به متمم بودجه مصوب ۱۱ ماهه حدود ۷۵,۷۵ درصد است.

وی در خصوص هزینه ها در بخش نقدی اعتبار ابلاغی در ۳ بخش هزینه ای، تملک دارایی سرمایه ای و تملک دارایی مالی در مجموع ۱۰۴ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است، گفت: با تخصیص اعتبار ۱۰۰ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان و عملکرد ۵۴ هزار و ۹۷ میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۵۳ درصد است.

کاشانی با بیان اینکه در بخش هزینه های نقدی و غیرنقدی اعتبار ابلاغی در ۳ بخش هزینه ای، تملک دارایی سرمایه ای و تملک دارایی مالی در مجموع ۱۲۰ هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان ابلاغ شده است، یادآور شد: با تخصیص اعتبار ۱۱۶ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان و پرداخت نقدینگی ۷۰ هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان و عملکرد ۵۸ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومانی، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۵۰.۷۶ درصد است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مجموع از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بودجه متمم سال قبل ۲۹ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان معادل۲۸.۲۷ درصد درآمد پایدار و ۷۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان معادل ۷۱.۷۳ درصد ناپایدار است. تا پایان بهمن سال قبل ۷۲ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان معادل ۳۳.۴۰ درصد به درآمد پایدار و ۴۸ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان معادل ۶۶.۶۰ درصد به درآمد ناپایدار اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه بودجه هایی همچون بودجه سازمان آتش نشانی سهل الوصول است، تصریح کرد: متأسفانه سازمان ها و شرکت ها تمایلی برای دریافت مبالغی که حق قانونی شهر است، ندارند. شهرداری در تحقق جرائم کمیسیون های ماده ۱۰۰ و فروش اموال غیرمنقول نیز می تواند عملکرد مثبتی داشته باشد. عوارض قطع درختان روند افزایشی داشته است.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دو برابر بودجه اولیه ابلاغ و سپس متمم ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی ارائه شده است، گفت: گزارش عملکرد شهرداری در سال گذشته بررسی شده و بر اساس عملکرد سال ۱۴۰۲ مورد جدیدی تحت عنوان واریز و برداشت اضافه شده که عدد آن ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: مبنای قانونی شورا در این عنوان چیست و بر اساس کدام معیار قانونی، شهرداری نسبت به واریز و برداشت این رقم اقدام کرده است؟ مؤدیانی که به شهرداری بدهکارند و مبالغی را پرداخت می کنند به فاصله چند ساعت، بانک شهر این مبالغ را برداشت می کند و این رقم در سال قبل به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از آن در منطقه یک و دو بوده است.

امانی تأکید کرد: مستندات باید به تفکیک مناطق و مؤدیان ارائه شود. مستندات نشان می دهد که نزدیک به ۵۰ درصد از این ارقام به دو منطقه اختصاص دارد و باید علت آن مطرح شود. اگر قرار بوده این مبالغ به منظور تسویه بدهی ها باشد باید جزئیات آن ارائه شود.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان را از سرجمع درآمدهای شهرداری کسر کنیم عملاً درآمد شهرداری تا پایان اسفندماه ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که کم و کیف آن را در نطق پیش از دستور خود مطرح خواهم کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در خصوص هزینه های نقدی و غیرنقدی در سه بخش هزینه ای، تملک دارایی مالی و سرمایه ای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است، گفت: این در حالیست که متمم بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده و ۱۶ هزار میلیارد تومان بیش از رقم مصوب ابلاغ شده است و باید در مورد آن پاسخ داده شود.

وی با تأکید بر اینکه تمام کدهای کاهشی درآمدی کدهای پایدار بوده اند، یادآور شد: اینکه ما بودجه ای مصوب می کنیم و شهرداری بودجه دیگری را ابلاغ می کند، مورد پسند ما نیست.

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه موردی تحت عنوان خودیاری شهروندان در بودجه آمده است، گفت: مابه التفاوت سقف بودجه مصوب و ابلاغی چه جزئیاتی دارد؟ در مورد پول هایی که در شهرداری می آید و می رود ابهاماتی است و باید در مورد آن با شفافیت پاسخ داد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه عملکرد پرسنل شهرداری در سال گذشته واقعا قابل تقدیر است، گفت: ما این عملکرد را صرفا عملکرد معاون مالی نمی دانیم بلکه عملکرد تمام کارمندان در مناطق و سازمان ها و شرکت ها می دانیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گزارش کلی سال ۱۴۰۲ ارائه نشده، برخی ابهامات وجود دارد که اگر گزارش ۱۲ ماهه ارائه شود برخی ابهامات رفع خواهد شد. کار دقیقی توسط شورا انجام شده است و در سال گذشته متمم بودجه توسط شهرداری ارائه شد و میزان تحقق بودجه نشان داد که اصرار شورا مبنی بر تصویب متمم ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی اصرار درستی بوده است.

آخوندی با بیان اینکه عدد توسعه شهر روی ۵۰ هزار میلیارد تومان نگه داشته شده است، گفت: عملکرد شهرداری تهران در ارزش افزوده ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده و از نقاط قوت عملکرد شهرداری به شمار می رود. اگر این آمار را به عملکرد ۳۰ ماهه مقایسه کنیم متوجه تغییرات می شویم. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا همچنین خاطرنشان کرد: باید شهرداری در جلسه ای در مورد واریز و برداشت توضیح دهد.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه گزارشات نشان دهنده شفافیت در عملکرد است، گفت: اینکه در طی گزارش از مواردی مطلع نیستیم و در مورد موارد خارج از موضوع کلی گویی کنیم، درست نیست. اینکه در جریان بررسی موضوعی، مسئله شهردار و شهرداری نظارت گریز را مطرح می کنیم، این موضوع را به خودمان برمی گردانیم.

وی افزود: تقاضای بنده این است که از این موضوعات رسانه ای دور شویم و در خصوص موضوعات و جداول صحبت کنیم. مواردی که در گزارش مطرح شد نشان دهنده شفافیت و نظارت شورا بر عملکرد است.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه بهتر بود گزارش کل سال در شورا ارائه می شد، گفت: اگر گزارش یک ساله ارائه می شد چشم انداز خوبی از اقدامات انجام شده در سال گذشته شکل می گرفت. تفاوت ابلاغ شورا و شهرداری فارغ از اینکه شهرداری می تواند ابلاغ جداگانه ای داشته باشد، اگر در درآمدها باشد جای قدردانی دارد و هرچه شهرداری برای کسب درآمد بیشتر تلاش بیشتری داشته باشد، اجازه هزینه بیشتر نیز به آن داده می شود.

وی ادامه داد: در مورد واریز و برداشت حتی اگر به همان شکلی که اعضا اعلام کردند، باشد از دیون به بانک ها خواهد کاست. هرچند جزء درآمدهای شهرداری محسوب می شود.

علوی با بیان اینکه خودیاری شهروندان همان مسئولیت اجتماعی است که هر ساله در لایحه لحاظ می شود، گفت: اگر نیاز باشد توضیحات آن توسط رئیس کمیته اجتماعی قرائت خواهد شد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه برخی بدهی ها سند نداشته که محرز شده و قابلیت وصول دارد، گفت: این موارد باید در اسناد حسابداری ثبت شود تا بتواند قابلیت وصول داشته باشد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه اگر قرار است با کسی دشمنی کنیم نباید از مسیر عدالت خارج شویم، گفت: نباید نقاط مثبت را نادیده گرفت و این بی تقوایی است. کسانی که فکر می کردند ما نمی توانیم در ماه اول هم حقوق پرداخت کنیم، گزارشات نشان می دهد که شهرداری با توانایی توانسته درآمدها را تأمین کند.

وی افزود: مطرح کردن موضوعات بی ربط نسبت به گزارش چه نتیجه ای دارد؟ امروز ما با یک شهرداری مواجه هستیم که برای تحقق موارد، قابلیت دارد. این باید مورد تقدیر قرار بگیرد. شهرداری روشی برای جذب منابع مالی دارد و این را به کار بگیرد و چه اشکالی دارد که ما ایراد می گیریم؟ چرا می خواهیم دست شهردار را ببندیم و بگوییم چرا کار نمی کنید؟

سروری با بیان اینکه شهرداری تهران تلاش کرده و بیش از رقم مصوب را محقق کرده و آیا باید توبیخ شود، گفت: تقاضای ما این است که دوستان از جاده عدل خارج نشوند.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه بنده نه به کسی بی احترامی کردم و نه ایمان و تقوای کسی را اندازه گیری کردم، گفت: شورا مسئول نظارت بر تمام عملیات شهرداری است و سوال ما این است که چرا شهرداری بیش از سقف مصوب ما را ابلاغ کرده و باید فنی به آن پاسخ داده شود؟ اگر قرار بر ابلاغ شهرداری است چرا ما بودجه مصوب می کنیم؟

وی افزود: دولت موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و شهرداری برای آن زحمتی نکشیده و در تمام دوره ها بوده است. تحقق این درآمدها مگر غیر از بخش شهرسازی است. خواهش بنده این است که از آیات قرآن که مورد تأیید ما نیز هست در این موارد استفاده نشود چراکه ملاک عمل در چنین مواردی نیست.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه ماده ۷۹ قانون شهرداری ها به سال ۱۳۳۴ برمی گردد و این شفافیت وجود داشته است، گفت: قانون به دنبال این بوده که شورا وظایف نظارتی خود را انجام دهد و ما وظیفه داریم گزارشات هزینه مبالغی که می پردازند، ارائه دهیم.

وی افزود: تحقق منابع فراتر از سقف بودجه خلاف قانون نیست. شورا بر اساس اولویت ها می تواند نظر بدهد که در کدام بخش ها هزینه شده است. شورا اولویت ها را مطرح و تعیین تکلیف می کند که پول بدون تکلیف وجود نداشته باشد. همه به دنبال این هستند که امور شفاف و قانونی دنبال شود.

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به بدهی ۱۷۰ همتی شهرداری بنابر گفته شهردار تهران، یادآور شد: تقاضای بنده این است که این عدد یکبار برای همیشه شفاف شود. فکر می کنم ناراحتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی همکاران شما پاسخگو نیستند و در مورد اعداد و ارقام وسایل حمل و نقل عمومی توضیح نمی دهند، عضو شورا باید چه کاری انجام دهند؟ ما نمی گوییم خلاف می گویید و نظر ما این است که باید از پستو خارج شوید و اقداماتی که در این پستو صورت می گیرد، به اطلاع شهروندان داده شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه تقاضای ما این است که پرونده قراردادهای چین یکبار برای همیشه امروز بسته شود، گفت: به نظر می رسد که این جزء عادی ترین حقوق یک عضو است.

وی افزود: بحث خودیاری شهروندان و مبالغ دریافتی موضوعی است که مصداق دارد. در مورد واریز و برداشت، در منطقه 6 در یک مصداق عوارض کسر پارکینگ، سوالاتی برای کمیسیون و شهردار وقت پیش آمد و می خواهیم به آنها پاسخ داده شود.

عباسی با تأکید بر اینکه با این موافقیم که اگر شهرداری توانست درآمدی را محقق کند، نگوییم که حق ندارند بیش از رقم مصوب محقق کنند، گفت: ما قدردان زحمات برای تحقق بودجه هستیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قرارداد محرمانه است و اگر جایی درز پیدا کند مسئولیت با شخصی است که دریافت کرده است، گفت: اگر کسی قرارداد را می خواهد می توانیم قرارداد را بررسی کنیم. بنده این قرارداد را دیده ام و می توانند آن را به شورا ارسال کرده و به گونه ای به اعضا توضیح داده شود تا شفافیت داشته باشد.

وی ادامه داد: هماهنگی هایی با بانک ها انجام شده که سودها کاهش یافته و این رقم به میلیاردها تومان رسیده و قابل تقدیر است و باید گزارشات ارائه شود که چه رایزنی هایی با بانک ها برای کاهش رقم سود تسهیلات و بدهی های گذشته صورت گرفته است.

انتهای پیام/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 53846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =