بدون مشارکت شهروندان ارتقای فضاهای همگانی شهری امکان پذیر نیست

شهر: در سال‌های اخیر اما؛ توجه به فضاهای همگانی شهری هم در مدیریت شهری و هم شورای شهر تهران، افزایش پیدا کرده است؛ چرا که مدیران شهری هم به این باور رسیده‌اند که بدون مشارکت شهروندان ارتقای فضاهای همگانی شهری امکان پذیر نیست.

بابک شکوفی، معمار و یکی از راهبرهای کارگاه ملاقات با خیابان (مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولی‌عصر(عج)) در گفتگو با خبرنگار شهر، برگزاری این کارگاه‌ها را فرصتی برای مشارکت مردم در اداره شهر عنوان کرد و افزود: توجه به ارتقای فضاهای عمومی و همگانی شهر موضوعی بوده که در یکی دو دهه اخیر نسبت به سایر محورها مانند ترافیک و یا توسعه شهر مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

به گفته او؛ در سال‌های اخیر اما؛ توجه به فضاهای همگانی شهری هم در مدیریت شهری و هم شورای شهر تهران، افزایش پیدا کرده است؛ چرا که مدیران شهری هم به این باور رسیده‌اند که بدون مشارکت شهروندان ارتقای فضاهای همگانی شهری امکان پذیر نیست. اما با تشویق شهروندان و برگزاری کارگاه‌های اینچنینی می‌توان دوباره آنان را با شهر و فضای شهری آشتی داد.

این معمار و شهرساز از فرایند گفتمان اصلاحی در شهر صحبت کرد و گفت: زمانی که قرار است یک ایده و یا گفتمان اصلاحی در یک جامعه اجرا شود، در وهله نخست باید آن گفتمان در یک جامعه تخصصی تبیین شود و بعد میان مردم جا بی افتد. در واقع توجه به فضاهای همگانی شهری ابتدا در جامعه تخصصی در قالب همین کارگاه‌ها که در پی توسعه گفتمان توجه به فضاهای عمومی است مطرح می‌شود و بعد این گفتمان بین سایر مردم شیوع پیدا خواهد کرد.

شکوفی به جزییات برگزاری کارگاه‌های ملاقات با خیابان هم اشاره کرد و توضیح داد: حدود ۱۴ نقطه در خیابان ولیعصر (عج) شناسایی شده که جزو فضاهای عمومی شهری و یا تاثیرگذار بر آنها هستند، این فضاها ممکن است یک تقاطع باشد که دارای ظرفیت‌های تاریخی و یا شخصیتی است که امکان ارتقای آنها وجود دارد.

راهبر کارگاه ملاقات با خیابان بیان کرد: ارتقای کیفیت گوشه‌های رها شده در نهایت به ارتقای کیفی خیابان ولیعصر (عج) کمک می‌کند. در کارگاه‌ها هم گروه‌های متشکل از چند نفر شکل می‌گیرد و هر گروه زیر نظر یک راهبر فعالیت می‌کند. این گروه‌ها نقطه مشخصی را بررسی می‌کنند و در نهایت پیشنهادهایی برای ارتقای فضاهای عمومی آن نقطه ارایه می‌دهد، این پیشنهادها می‌تواند کالبدی باشد و یا برای بهبود فیزیکی یا طراحی یک رخداد اجتماعی باشد.

به گفته شکوفی؛ این اقدام‌ها در همه جای دنیا و از سوی مدیریت شهری انجام می‌شود و در درک دو طرفه میان شهروندان و شهر بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش شهر، در کارگاه نخست که از دی‌ماه تا اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار می‌گردد، ۱۴ نقطه انتخاب شده است تا با حضور علاقمندان، حرفه‌مندان، دانشجویان و همه‌ کسانی که شهر برایشان دارای اهمیت است در همراهی با شورای علمی و راهبریِ راهبرهای کارگاه‌ها، این فرصت‌ها به شهر افزوده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر  مراجعه کنید:

http://valiasr.tehran.ir/events

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 7647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =