اهدای داوطلبانه پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای نجات بیماران بدحال

شهر: کارکنان شهرداری تهران که از ویروس کرونا بهبود یافتند، به صورت داوطلبانه و به عنوان نخستین نهاد به صورت سازمانی پلاسمای خود را برای کمک به چرخه درمان مبتلایان به کرونا اهدا می‌کنند.

رضا جهانگیری فر، دبیر شورای عالی ارتقای سلامت کارکنان شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، از ایجاد  پویش اهدای پلاسمای کارکنان بهبود یافته شهرداری تهران خبر داد و بیان کرد: حدود دو ماه پیش که موج دوم کرونا اوج گرفت و با توجه به اینکه واکسنی برای پیشگیری نیست و واکسنی هم وجود ندارد، پلاسما درمانی به عنوان نخستین گزینه به عنوان کمک به چرخه مقابله با این ویروس از سوی شهرداری ارایه شد. در علم پزشکی فرایندی به نام پلاسما درمانی برای یکسری از بیماریها مطرح است که برخی متخصصان معتقدند از این راه برای بهبود کرونا می توان استفاده مفید کرد.

به گفته او؛ بر اساس بررسی‌هایی که انجام شد در بیشتر کشورهای دنیا که درگیر کرونا هستند از فرایند پلاسما درمانی برایی بهبود بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌کنند؛ اما ایران از این منظر عقب است و کار فرهنگی در این رابطه صورت نگرفته است.

جهانگیری‌فر با بیان اینکه برای پلاسمادرمانی با استفاده از پلاسمای کارکنان شهرداری که از بیماری کرونا بهبود یافته بودند، از ستاد ملی مقابله با کرونا نظرخواهی شد، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کرد که در شرایط کنونی بهترین کار، اهدای پلاسمای افراد بهبود یافته به افراد بیمار است. در شهرداری تهران هم با توجه به همه این موارد مقرر شد تسهیلات و زیرساخت هایی ایحاد شود که کارکنانی که بهبود پیدا می‌کنند به صورت داوطلبانه پلاسمای خود را اهدا کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در قدم نخست و پس از موافقت معاون منابع انسانی شهرداری تهران، ستاد اجرایی با مشارکت همه واحدهایی که می توانند کمک کنند مانند اداره کل سلامت، سازمان بسیج شهر تهران، سازمان فرهنگی هنری، مرکز ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، در حوزه معاونت درمان اداره کل رفاه شکل گرفت و در نهایت یک شیوه نامه اجرایی برای این پویش در سطح شهرداری تهران تدوین شد.

معاون اداره کل رفاه شهرداری تهران توضیح داد: موازی این اقدامات هماهنگی‌هایی هم با سازمان انتقال خون به عنوان مجری این کار انجام شد و آنها اعلام کردند شهرداری تهران در کشور ما نخستین دستگاهی است که این فرایند را به صورت سازمانی انجام می‌دهد و این نهاد می تواند به الگویی برای سایر دستگاه‌ها و نهادها بدل شود.

او گفت: شیوه نامه اهدای پلاسما به همه واحدهای شهرداری ابلاغ شد تا مسئولان رفاهی و سلامت در واحدهای مختلف اطلاع رسانی و ثبت نام از کارکنان را انجام دهند و به ما معرفی کنند. پس از آن داوطلبان طی تشریفاتی با خودروهایی به سازمان انتقال خود منتقل می شوند و بدون معطلی و نوبت، پلاسما گرفته می شود و به محل خدمت بازگردانده میشوند.

دبیر شورای عالی ارتقای سلامت کارکنان شهرداری تهران، با بیان اینکه نخستین روز اجرای این پویش ۱۹ مهر امسال بود که مخصوص مدیران ارشد بود، افزود: در نخستین روز چهار نفر پلاسمای خود را اهدا کردند. البته سایت مورد نظر برای دریافت پلاسما، در هر نوبت بیشتر از چهار نفر پذیرش ندارد. اما از همان ابتدای ابلاغ شیوه نامه، بیشتر کارکنان با ما در تماس بودند و اعلام آمادگی کردند تا به امروز به طور روزانه حداقل یک تیم چهار نفره اعزام می شود.

جهانگیری فر این را هم گفت که پیش‌بینی ما این است که از کل کارکنان بهبو یافته حدود یک هزار نفر در این پویش شرکت کنند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 5557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =