کاهش مبلغ قرارداد شارباغ از ۴۵۰ به ۱۸۰ میلیارد تومان

شهر: چند روز گذشته بیش از دو کلیومتر از طول ۹ کیلومتری پروژه شارباغ با پرداخت ۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار راه آهن، دراختیار شهرداری تهران قرار گرفت. مبلغ کل پروژه در دوره مدیریت شهری پیشین برابر با ۴۵۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۱۸۰ میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است.

حسن صفات، مدیرعامل شرکت یادمان سازه در گفتگو با شهر، پروژه شارباغ (محور نیلوفری) را در راستای شعار «تهران، شهری برای همه» دانست و افزود: با بهره برداری از محور شارباغ نیازهای فرهنگی و تفریحی شهروندان تا حد قابل توجهی تأمین و فضای شهری ماندگار و سودآور برای شهر تهران از منظر جذب گردشگر و سهولت دسترسی به فعالیتهای تجاری پیرامونی طرح خلق خواهد شد. این پروژه به منظور کاهش شکاف اجتماعی میان شمال و جنوب شهر تهران و افزایش سرانه‌های رفاهی ساکنان مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ شکل گرفته است.

او در ادامه افزود: پروژه شارباغ (محور نیلوفری) پس از انتقال خط راه آهن تهران- تبریز به زیرزمین، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط ۳۰ متر و مساحت ۲۷ هکتار تعریف شده است که با ساماندهی معابر شمالی و  جنوبی، فضای قابل توجهی به نفع شهر آزاد می‌شود.

صفات با بیان اینکه در مجموع ۵۰ هکتار در دو فاز این پروژه بازآفرینی می‌شود، توضیح داد: فاز نخست به مساحت تقریبی ۲۸ هکتار شامل محورهای حرکتی طرفین محور اصلی و فاز دوم به مساحت تقریبی ۲۷ هکتار شامل محور اصلی-میانی است.

مدیرعامل شرکت یادمان سازه درباره بارگذاری‌های این پروژه، بیان کرد: بارگذاری این عرصه ۵۰ هکتاری براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ برابر با ۹۱ درصد فضای سبز و باز، ۶ هکتار از ۵۰ هکتار فضای سبز و ۴۰ درصد آن فضای معابر و دسترسی‌ها، ۲۰ هکتار فضاهای جمعی و ویژه تعاملات اجتماعی و حدود یکصد هزار متر مربع ابنیه (شامل رستوران، کافی شاپ، موزه، کتابخانه و ... در جهت خدمت رسانی و سرزندگی محله) است.

او با اعلام اینکه طی چند روز گذشته بخشی از اراضی روی تونل راه آهن تهران- تبریز واقع در مناطق ۱۷ و ۱۸ در قالب مرحله نخست واگذاری، تحویل داده شد، افزود: درحال حاضر ۹۴ هزار و ۱۸۰ مترمربع از این اراضی آزادسازی شده است.

صفات درباره هزینه این پروژه به شهر توضیح داد: شهرداری به پیمانکار راه آهن (یکی از شرکت‌های قرارگاه خاتم الانبیاء)، هزینه‌ای را پرداخت کرده است. هزینه این پروژه در مدیریت شهری گذشته برابر با ۴۵۰ میلیارد تومان بود اما با رایزنی‌های شهردار تهران و معاون فنی و عمرانی شهرداری این مبلغ به ۱۸۰ میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد. درحال حاضر ۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار راه آهن پرداخت شده است که به همین نسبت ۲.۷ کیلومتر از ۹ کیلومتر طول اراضی آزاد شد.

مدیرعامل شرکت یادمان سازه در پایان بیان کرد: پس از دریافت مجوز آزادسازی از راه آهن، بلافاصله تجهیز کارگاه ۲.۷ کیلومتر از مسیر ۹ کیلومتری آغاز شد.

به گزارش شهر، انتقال خط راه آهن تهران-تبریز به زیر زمین با مصوبه سال ۱۳۸۳ کلید زده شد و در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید. حاصل این آزادسازی ۵۰ هکتار زمین بود که می‌تواند با بارگذاری مناسب، بسیاری از کمبودها را در جنوب شهر تهران مرتفع کند. ضمن اینکه خدمات عمدتاً فرهنگی و کاربری‌های پشتیبان خدمات و تأمین خدمات محله‌های همجوار محور ایجاد می‌شوند. گستره سبز و فضای باز روی سطح تونل راه آهن تهران- تبریز و حریم پیرامونی و ایجاد جویبار سبز در معبر شمالی و رواق سبز در معبر جنوبی حدفاصل حریم پیشین راه آهن و سطح فوقانی تونل نیز از ویژگی‌های مهم این پروژه شاخص و دارای اهمیت است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 4872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =