پیشنهاد نمایش ابتکارات مهندسی جنگ در باغ موزه

محسن هاشمی از باغ موزه دفاع مقدس خواست بخشی از باغ موزه را به نشان دادن ابتکارات و فعالیت های مهندسی جنگ اختصاص دهد.

به گزارش شهر، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم یادواره جهادگر شهید سید محمد تقی رضوی و شهدای مهندسی رزمی هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهدای شهرداری تهران گفت: یکی از موضوعاتی که از آن ایام چندان به آن پرداخته نمی شود بحث فعالیت های صنعتی و بویژه ساخت موشک های مورد نیاز جنگ است. در سال های ابتدایی دهه ۶۰ زمانی که من مدرک مهندسی مکانیک خود را دریافت کرده بودم از سوی آیت الله هاشمی که فرمانده جنگ بودند ماموریت یافتم که بازدیدی از فعالیت های ساخت موشک و راکت در جاهای مختلف کشور داشته باشم.

او افزود: در آن زمان چهار مرکز مشغول فعالیت تحقیقاتی در این زمینه بودند که یکی مرکز پارچین بود. یکی دیگر از این مراکز صنایع دفاع در لویزان بود که روی موشکی به نام  زلزال  با بدنه کامپوزیت کار می کردند. در نیروی زمینی سپاه نیز روی موشکی به نام سجیل کار می کردند که بدنه آنهم فایبر گلاس بود.

هاشمی در ادامه گفت: مجموعه ای هم در غرب تهران به نام مهندسی جنگ جهاد سازندگی وجود داشت که در آن تیم های تحقیقاتی فعالیتی جدی بر روی ساخت موشک داشتند و روی موشکی به نام موشک مجتمع مخفف (موشک جواب تجاوز موشکی عراق) کار می کردند که فعالیت های علمی و عمیقی داشتند و من نیز به واسطه رشته تحصیلی خودم و مرتبط بودن با مواد و سازه های فایبر گلاس فعالیت هایی در این زمینه داشتم.  آن زمان برد موشک ها را برای مسافت ۱۰۰ الی ۱۳۰ کیلیومتری طراحی کرده بودند چرا که از مرز تا بغداد ۱۰۰ کیلومتر فاصله بود و تمامی مراحل ساخت موشک در داخل کشور در حال انجام بود.

او گفت: زمانی که من گزارش خود را به آیت الله هاشمی رفسنجانی تقدیم کردم او خیلی خوشحال شد و به اتکا همین گزارش و فعالیت های مهندسی و جهاد سازندگی  در نماز جمعه بیان کرد که شهرهای عراق در تیرس موشک های ما خواهد بود.  امروز توان موشکی ما ادامه همان فعالیت های جهادی آن سالهاست و جا دارد از جهاد گران این عرصه در ایام هفته دفاع مقدس یاد کنیم و در باغ موزه دفاع مقدس نیز بخش مهندسی رزمی نیز پیش بینی شود تا فعالیت های علمی آن سال ها مد نظر قرار گیرد.

در این مراسم، همچنین داود دانش جعفری ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از مهندسان فعال در دوران دفاع مقدس با قدردانی از شهرداری برای برگزاری این مراسم گفت: برگزاری این مراسم ها باعث می شود که ارزش های دفاع مقدس به نسل های بعدی منتقل می شود.

او گفت: در ابتدای جنگ مهندسی متمرکز نبود و نهادهای خودجوش و غیرمتمرکز این کار را انجام می دادند. اما بعدها متمرکز شد . جهاد سازندگی در همه نقاط جبهه حضور داشت و ماموریت های خود را به خوبی انجام می داد.  بیرون از جبهه هم این مهندسی رزمی بود که بسیاری از کارخانه ها را برای ساخت تجهیزات مربوط به جنگ بسیج کرده بود.

در این مراسم هچنین سردار نبی کورش نیا ، رییس وقت قرارگاه مهندسی رزمی خرمشهر به ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت.

۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 4798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =