اتومبیل خود را در پارکینگ قرار دهید و به روز جهانی بدون خودرو بپیوندید

شهر: زمانی که چهار چرخ نخستین اتومبیل در خیابان‌ها روی زمین چرخید، جهان رابطه‌ای عاشقانه و تنفرآمیز با این وسیله نقلیه برقرار کرد. عاشقانه از جهت طی کردن مسیر در زمانی کوتاه و بدون خستگی و تنفرآمیز هم از جهت معایبی بی‌شمار.

به گزارش شهر، امروزه بیش از یک میلیارد وسیله نقلیه در شهرهای سراسر جهان و نزدیک به ۵ میلیون خودرو فعال در تهران وجود دارد. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که هیچ کدام از ما نمی‌تواند از آلودگی هوا، صدا و خطرات تولیدی اتومبیل‌ها، فرار کند.

روز جهانی بدون خودرو عموم شهروندان را به استفاده نکردن از خودروی شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل پاک تشویق می‌کند. یک روز در سال به شما اختصاص داده می‌شود تا از خودروی شخصی اجتناب کنید و به سمت دوچرخه و حمل ونقل عمومی بروید یا حتی با دو پای خود در پیاده راه حرکت کنید.

اگرچه خودرو از مزایای بسیاری برخوردار است اما چند برابر مزایا، معایبی دارد  که سلامت انسان‌ها و سیاره‌ای به نام زمین را تهید می‌کند و به خطر می‌اندازد. بنابراین گرامیداشت یک روز جهانی و توجه به اهداف آن توسط شهروندان بسیار توصیه می‌شود. روز جهانی بدون خودرو برای افزایش آگاهی درباره خطرات خودروها و کمک به کاهش آلاینده‌ها است.

به منظور درک چرایی روز جهانی بدون خودرو ابتدا باید اطلاعاتی نسبت به راه‌های تولید آلودگی هوا، بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و کم تحرکی، دیابت، فشارخون و ... داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های مثبت روز جهانی بدون خودرو، ترویج سایر روش‌های حمل و نقل نظیر دوچرخه سواری است.

تاریخچه روز جهانی بدون خودرو

روزهای غیر رسمی جهانی بدون خودرو در طول دهه ۱۹۹۰ در بریتانیا توسط انجمن حمل و نقل محیط زیست افتتاح شد و سپس در فرانسه با شعار «من، بدون ماشین در شهر» برگزار می‌شد. نخستین روز رسمی جهانی بدون خودرو در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک ابتکار عمل توسط کمیسیون اروپا در کنفرانس دسترس پذیرها (شهرهای دسترس پذیر) در تولدو (اسپانیا) برگزار شد.
در همان سال کمیسیون اروپا، این برنامه را از یک روز به یک هفته، گسترش داد. بسیاری از شهرهای بزرگ مانند بوگوتا و جاکارتا در این روز خیابان‌های مرکزی خود را می‌بندند و معابر را با رویدادهای پیاده روی و دوچرخه سواری پر می‌کنند.

تاکنون اقدامات مهم و تأثیرگذاری در شهرهای سراسر جهان در روز جهانی بدون خودرو انجام شده است؛ برای مثال در سال ۱۹۵۶، نخستین یکشنبه‌های بدون خودرو در بلژیک و هلند برگزار شد. سال ۱۹۹۲  نیز در اتاوا، خبرنامه‌ای به نام (Auto-Free Ottawa) آغاز به کار کرد. همچنین سال ۲۰۱۹ ، بیش از ۱۶ مایل جاده در مرکز شهر لندن به احترام روز جهانی بدون خودرو توسط شهردار وقت (صادق خان) بسته شد. همانطور که می‌بینید، راه و روش‌های بسیاری برای بزرگداشت این روز جهانی در سراسر جهان وجود دارد.

بهترین راهکار برای بزرگداشت روز جهانی بدون خودرو این است که مطمئن شوید خودرو شما در طول روز در پارکینگ خانه خواهد ماند. همچنین بهتر است که این روز را به صورت آنلاین با دوستان خود به اشتراک بگذارید. بلکه دیگرانی که شما را دنبال می‌کنند از این تاریخ آگاه و همراه با شما شوند.

حال طی این روز (سه شنبه اول مهر ماه) با ممنوعیت تردد خودرو از ساعت ١٦ تا ١٨ در ٢٢ معبر مشخص از مناطق ٢٢ گانه ی پایتخت، شهروندان لذت حضور در معابر شهری به صورت پیاده یا با دوچرخه را تجربه خواهند کرد و  تشویق میشوند سفرهای شهری خود را با استفاده از وسایل نقلیه‌ عمومی انجام دهند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 4689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =