حناچی: شهروندان برای طی مسیرهای کوتاه دوچرخه سواری کنند

شهر: شهردار تهران امروز بخشی از مسیر منزل تا استودیو تلویزیونی را با دوچرخه و مابقی را با تاکسی طی کرد. او در یک برنامه تلویزیونی از میزان محبوبیت این گونه حمل و نقل شهری در دنیا و تجربیات دوچرخه سواری خودش از گذشته تا امروز گفت.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران صبح سه شنبه -۱۴ مرداد- با حضور در برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر شبکه سه درباره جمعیت شهر تهران گفت: جمعیت شب تهران حدود ۸.۶ است و جمعیت روز به ۱۲.۵ میلیون نفر می رسد؛ مانند همه کلانشهرها مردم از شهرهای اقماری برای فعالیت شغلی به تهران می آیند.  
حناچی درباره مشکلات کلان شهر تهران گفت: تهران به عنوان یکی از ده کلان شهر بزرگ دنیا مشکلاتی دارد که بیشتر جنبه حاکمیتی دارند مثل آلودگی هوا و مشکل حمل و نقل که حل آن هم نیازمند کمک سایر اجزای حاکمیت است، امیدوارم با هماهنگی های به وجود آمده این مشکلات حل شود.  
او درباره استفاده از دوچرخه در شهر تهران گفت: حمل و نقل عمومی یکی از راه حل های کلان شهرها برای مقابله با ترافیک است و در گونه های حمل و نقل عمومی موثرترین وسایل مترو و اتوبوس است و البته از تراموا، مینی بوس، ون و تاکسی هم استفاده می شود.
حناچی افزود: در دنیا تاکسی یک وسیله حمل و نقل لوکس محسوب می شود اما در تهران بخشی از حمل و نقل عمومی است در این میان یکی از گونه های حمل و نقل شهری دوچرخه است. در برخی کشورها دوچرخه تا پنج درصد حمل و نقل را به عهده دارد. در شهری مثل آمستردام اصلی ترین گونه حمل و نقل است تا جایی که تعداد دوچرخه ها از افراد بیشتر است.
او افزود: ما هم نباید خود را از این مود حمل و نقل محروم کنیم به هر حال دوچرخه یک وسیله ارزان و به صرفه است و در سلامتی هم تاثیر مثبت دارد. کسی که دوچرخه سوار می شود، فشار و دیابت کمتری دارد.
 حناچی بیان کرد: گفته می شود  تهران شهری شیب دار است و نمی توان در آن از دوچرخه استفاده کرد. در حالی که ما توصیه نمی کنیم شهروندان همه کارها را با دوچرخه انجام دهند بلکه مسیرهای ۵ تا ۷ کیلومتر را می توان با دوچرخه طی کرد. مثلا مسیری مانند منزل تا ایستگاه اتوبوس یا مترو.
به گفته او به همین منظور سامانه ای در تهران توسط بخش خصوصی و با حمایت شهرداری راه اندازی شده است به نام «بیدود» که با کیو آر کد کار می کند و می توان از دوچرخه ای اشتراکی آن استفاده کرد و این تحولی را به وجود آورده است. استفاده از بیدود خیلی ارزان تر از تاکسی است. به علاوه این که در مسیرهای شیب دار می توان از دوچرخه های باتری دار استفاده کرد هر چند به خاطر تحریم ها قیمت این دوچرخه ها افزایش یافته است.
او در پاسخ به این سوال که آیا امروز با دوچرخه به استودیو آمده اید، گفت: مسیر منزل ما تا محل استودیو طولانی بود و بخشی از مسیر را با دوچرخه و بخشی را با تاکسی آمدم.  
حناچی درباره جراحی اخیر خود گفت: به خاطر جراحی که داشتم دکتر مرا حداقل دو ماه از دوچرخه سواری منع کرده بود و به همین دلیل دو ماه سه شنبه های بدون خودرو را از دوچرخه استفاده نکردم.  
او درباره این که آیا در دوران کودکی از دوچرخه استفاده می کرد، گفت: من در دوره دبیرستان با یک دوچرخه سبک به مدرسه می رفتم.

مدیریت شهری هنوز تصمیمی برای انتقال آرادکوه ندارد

شهردار تهران درباره پیشنهاد وزارت راه برای جابجایی آرادکوه گفت: آرادکوه هر جا برود همین مشکل خواهد بود. شهرداری طرح کاپ (طرح کاهش پسماند) را اجرا می کند که به کاهش انتقال پسماند به آرادکوه و حداقل دفن پسماند منجر می شود. فرایند این طرح هم از منزل و حتی کارخانه های تولید کالا آغاز می شود ضمن این که بوی بد آن منطقه صرفا به دلیل آرادکوه نیست بخشی از این بو به کشتارگاه ها و دامداری ها و مرغداری های آن منطقه بر می گردد و حتی بند فشافویه که آب آن از فاضلاب و آلوده است در این بو نقش دارد  بر همین اساس مدیریت شهری برای جابجایی آرادکوه هنوز مجاب نشده است.

حناچی درباره کاهش صدور مجوز ساخت و ساز در تهران هم گفت: میزان فعالیت ساخت و سازها در تهران  تابع شرایط اقتصادی است معمولا در شرایط ناپایدار و ناامن اقتصادی سرمایه ها به سمت دارایی های منقول مثل ارز و سکه و بازار خودرو می رود و در شرایط ثبات اقتصادی به سمت مسکن می رود. تهران سهمش از ساخت و ساز هشت تا ده میلیون متر مربع در سال بوده است که هم اکنون از این مقدار کمتر است . البته در سال های ۹۰ تا ۹۲ این رقم به سی میلیون متر مربع هم رسید که اتفاق خوبی نبود وقرار بود به اندازه یک شهر ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نفری در دل شهر بارگذاری شود که زیانبار بود.

آخرین اتوبوس تحویلی دولت ۲۰ میلیون تومان بود

شهردار در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری سهم دولت از حمل و نقل عمومی را دریافت می کند، گفت: مطالبات ما از دولت جنبه های مختلف دارد معمولا درشت ترین این طلب ها در حمل و نقل عمومی است. دولت تا ده سال پیش متمرکز اتوبوس خریداری می کرد و در اختیار شهرداری ها قرار می داد. اما مدت مدیدی است که این اتفاق نیفتاده است. آخرین اتوبوس هایی که شهرداری به بخش خصوصی داد با یارانه ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. که در مقایسه با قیمت های امروزی خیلی تفاوت دارد.

او افزود: مطالبات شهرداری از دولت چند بخش دارد بخشی از مطالبات مربوط به تخلفات ساختمانی ادارات دولتی است که در قالب کمیسیون ماده ۱۰۰ طرح می شود بخشی مربوط به صرفه جویی در سوخت به ازای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی است که از سال قبل پرداخت شده است. بخشی هم مطالباتی است که معمولا وزارت اقتصاد حسابرس می فرستد و به شکل تهاتر و صاف کردن بدهی های بانکی مورد استفاده قرار می گیرد.

گزارش تصویری حضور شهردار تهران در این برنامه تلویزیونی را اینجا ببینید.

همچنین شهردار تهران در ادامه پویش «سه شنبه های بدون خودرو» صبح امروز -سه شنبه ۱۴مردادماه ۱۳۹۹ - با جمعی از مدیران شهری از میدان مادر تا باغ کتاب رکاب زد. برای دیدن این گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 3175

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهباز غفوری IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      0 0
      شهرداری باید ابتدا معابر را برای دوچرخه سواری هر چند در مسیرهای کوتاه مناسب سازی کند! زمانی که معابر شهر حتی برای پیاده‌روی مناسب نیستند، نمیتوان توقع دوچرخه سواری داشت! آیا برای استفاده از دوچرخه شخصی و رها کردنش در شهر یک امکان ساده مثل میل یا حلقه قفل دوچرخه در نظر گرفته شده؟ یا صرفاً چنین کاری با استفاده از دوچرخه‌های استیجاری که انحصارا به شرکتی خاص واگذار شده ممکن است؟