07/27/2017 - پنجشنبه 5 مرداد 1396
مشاهده خبر

اقتصاد بیت ها و بایت ها چگونه جایگزین نفت می شود؟
1396/4/24 8:50:2 print
گزارش "شهر" از نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشورها
اقتصاد بیت ها و بایت ها چگونه جایگزین نفت می شود؟
استارت آپ ها یا شرکت های نوپای اینترنتی که داده محور هستند اقتصادی جدید را پایه گذاری می کنند: آنها چشم انداز تازه ای از نفت دیجیتال را ترسیم می کنند، با استخراج داده ها و اطلاعات و بهره برداری از این منابع برای ارائه خدمات هوشمندانه جدید، با تجزیه و تحلیل اشعه X و اسکن CAT برای تعیین جاهایی از مزارع برای اسپری علف کش ها و .. این شرکت ها در آینده فعال هستند.

گروه اقتصادی شهر؛ عباس دهقان- امروزه اقتصاد جهانی و بازارهای بین المللی در حال پوست اندازی و دگرگونی های اساسی است. اگر در گذشته زمین، طلا، نفت و مشتقات آن هرکدام در دوره ای خاص به عنوان منبع ثروت و قدرت محسوب می شدند اما اکنون سرمایه ای با ارزش تر در حال تسخیر بازارها و اقتصاد کشورهاست؛ اطلاعات و داده ها. تا چندی پیش شرکت هایی نظیر شل و ابرون در فضای اقتصاد جهان یکه تازی می کردند اما اکنون فیس بوک و گوگل بیش از هر نام دیگری بر سر زبان هاست.

شاید مراکز داده های دیجیتالی و اطلاعات در برابر پالایشگاه های نفت از شکوه و جلوه کمتری برخوردار بودند با این حال، هر دو مشترکات زیادی دارند؛ هر کدام لوله هایی دارند که درونشان پر از مواد خام است. پالایشگاه ها بنزین، پروپان و دیگر مشتقات نفت را جمع آوری می کنند که با حرارت دادن از هم تفکیک می شوند. اما در مراکز عظیم اطلاعاتی، هوا برای خنک کردن کامپیوترهایی که الگوها، پیش بینی ها و دیگر منابع را از داده های خام دیجیتالی استخراج می کنند، منتقل می گردد. همچنین هر دو نقش های یکسانی را ایفا می کنند؛ تولید مواد اولیه حیاتی برای اقتصاد جهان. بدون وجود مشتقات نفت خام تولید ماشین، پلاستیک، بسیاری از داروها و خیلی از امکانات زندگی مدرن امروزی امکان پذیر نبود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط مراکز اطلاعاتی برای بخش های مختلف آن باعث قدرت گرفتن انواع خدمات آنلاین شده که بطور فزاینده دنیای واقعی را از طریق دستگاه های اینترنتی به هم متصل کرده اند.

داده ها و اطلاعات برای قرن حاضر همانند نفت برای قرن پیش از آن می باشد که محرک رشد و تغییر به حساب می آمد. جریان اطلاعات موجب شکل گیری زیرساخت ها، مشاغل، انحصارات، سیاست ها و ضرورتاً اقتصادهای جدید می شود. اطلاعات دیجیتالی به هیچ یک از منابع سنتی که به روش های مختلف استخراج، تصفیه، دارای ارزش و خرید و فروش می شوند، شبیه نیستند. اطلاعات، باعث تغییر قواعد رایج بازارها می شوند و روش های جدیدی را برای تنظیم گرهای آن تقاضا می کنند. با وجود اطلاعات و داده ها، بسیاری از رقابت ها و جنگ ها تبدیل به برنده می شود.

براساس گزارش اکونومیست ،یکی از مؤسسات تحقیقات بازار به نام IDC، پیش بینی کرده است "دنیای دیجیتال" (داده های ایجاد شده و کپی شده در هر سال) در سال 2025 به میزان 180 زتا بایت( 180 با 21 صفر) بالغ خواهد شد. انتقال این حجم از منابع اطلاعات از طریق اتصال به اینترنت پهن باند، 450 سال طول خواهد کشید. شرکت آمازون، غول تجارت الکترونیک با یک بازوی ابرمحاسباتی در حال رشد، به منظور سرعت بخشیدن به انتقال مراکز داده های خود از کامیون های حمل ظروف برای جابجایی بسته های شامل دستگا های ذخیره اطلاعات به اندازه 100 پتابایت(1 با 15 صفر) استفاده می کند. برای تحلیل تمام این اطلاعات، شرکت ها به سرعت در حال ایجاد ساختمان های پردازش اطلاعات هستند. براساس گزارش وال استریت ژورنال، در سال 2016، آمازون، الفبت و مایکروسافت روی هم رفته نزدیک به 25 میلیارد دلار صرف هزینه های سرمایه گذاری کرده اند که نسبت به سال قبل آن بیش از 22 درصد رشد داشته است.

کیفیت داده ها بیش از حد تغییر کرده است. این داده ها دیگر بخش عمده اطلاعات دیجیتال که شامل پایگاه اطلاعاتی نام و دیگر مشخصات فردی نظیر سن، جنسیت و میزان درآمد بوده را شامل نمی شود. اقتصاد جدید بیشتر به جریان های زمانی و واقعی پرشتاب که اغلب، داده های غیر ساختارمندند، مربوط می گردد: سیلی از عکس ها و ویدیوهای ارائه شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی، حجم وسیعی از اطلاعات تولید شده توسط مسافرانی که در مسیر کار و خانه تردد می کنند و جریان اطلاعاتی از صدها حسگر در یک موتور جت.

از قطارهای مترو تا توربین های بادی تا صندلی های توالت و توسترها، انواع گوناگونی از دستگاه های هوشمند در حال تبدیل شدن به منابع اطلاعاتی هستند. تمام دنیا مانند حسگرهای دیجیتالی و رسانا به هم متصل شده اند و افراد هر جایی که بخواهند بروند یک اثر دیجیتالی از خود باقی خواهند گذاشت مگر اینکه به اینترنت متصل نباشند. چنانچه پاول ساندرگر، استراتژیست بزرگ اطلاعاتی، در اوراکل که سازنده نرم افزارهای دیجیتالی است در این رابطه گفته است: "داده ها به بیگانگی نهایی تبدیل خواهند شد، چیزی که ما آن را خلق کردیم و آنچه ما ساختیم".

مهمترین مسأله این است که ارزش اطلاعات در حال افزایش است. در ابتدا شرکت های فیس بوک و گوگل داده های گردآوری شده از کاربران خود را برای هدفگذاری بهتر در تبلیغات مورد استفاده قرار می دادند. اما در سال های اخیر به این نتیجه دست یافتند که داده ها و اطلاعات را می توان به هر تعداد هوش مصنوعی (AI) و خدمات "شناختی" تبدیل نمود که منابع جدیدی از درآمد محسوب می شوند. این خدمات شامل ترجمه، شناخت بصری و ارزیابی شخصیت افراد از طریق تحلیل نوشته های آنها در شبکه های اجتماعی است که می توان تمام آنها را به شرکت ها و بنگاه ها فروخت تا در تولیدات خود از این اطلاعات بهره برداری کنند.

اگرچه علائم و نشانه هایی از اقتصاد اطلاعات در هر جایی یافت می شود، اما شکل آن تنها در حال حاضر نمایان گردیده است. تعداد روز افزونی از شرکت ها و بنگاه ها در تلاش هستند تا جزئی از کارکرد اقتصاد اطلاعات باشند، و کوشش می کنند تا از موتور محرکه نیرومند اقتصادی که "اثر شبکه ای داده ها" نامیده می شود، بهره برداری نمایند و با کمک اطلاعات آن، کاربران را جذب نمایند. این کار به جذب بیشتر کاربرانی که از داده ها و اطلاعات استفاده می کنند و بهبود کیفیت خدمات برای جذب بیشتر کاربران کمک می کند.

اطلاعات عمده از طریق منبع اصلی منتشر می گردد. به طور مثال در فیس بوک کاربران با گذاشتن کامنت یا لایک کردن مطالب و دیگر اشکال ارتباطی با این شبکه اجتماعی، آنها با کاربران خود بیشتر آشنایی پیدا می کنند و تمایل و علایق آنها را می شناسند. به طور مشابه، با جستجوی مطالب توسط مردم در گوگل بهترین نتایج بدست می آید. این شرکت ها همواره در جستجوی چشمه های جدید اطلاعات هستند. فیس بوک از طریق برخی دنباله های الگوریتمی به عنوان مثال زمانی که کاربران مطالبی را با دوستان خود به اشتراک می گذارند، مخاطبان خود را پیدا می کند. این مسأله نشان می دهد که کامپیوترهای آنها چگونه توانایی تشخیص صدها میلیون نفر را با دقت 98 درصد دارند. ناظر دیجیتالی گوگل که اصطلاحاً ASSISTANT" نامیده می شود، در رابطه با وظایف،کارکرد و پاسخ به پرسش هایی که بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می گیرد عملکرد بهتری دارد.

اوبر، به سهم خود، بخاطر ارزان بودن تاکسی هایش بیشتر شناخته شده است. هرچند ارزش تقریبی 68 میلیاردی این شرکت بحث جداگانه ای است اما دارایی اصلی اوبر بخاطر داشتن بیشترین منابع اطلاعاتی شامل عرضه (رانندگان) و تقاضای (مسافران) حمل و نقل شخصی می باشد. به طور مشابه، برای اغلب مردم، شرکت "تسلا" به دلیل تولید خودروهای برقی کوچک شناخته می شود. اما آخرین مدل این خودرو شامل منبع عظیمی از اطلاعات است که به این شرکت اجازه می دهد تا الگوریتم ماشین های بدون راننده این شرکت را بهینه نموده و نهایتاً نرم افزارهای آن را بطور اصولی بروز رسانی کند. تا پایان سال گذشته، این شرکت 1،3 میلیارد مایل به ارزش اطلاعات راننده های خود اضافه نموده است که بیشتر از حجم سفارشات مربوط به خودروی بدون سرنشین Waymo از شرکت "الفبت" می باشد.

استارت آپ ها یا شرکت های نوپای اینترنتی که داده محور هستند اقتصادی جدید را پایه گذاری می کنند: آنها چشم انداز تازه ای از نفت دیجیتال را ترسیم می کنند، با استخراج داده ها و اطلاعات و بهره برداری از این منابع برای ارائه خدمات هوشمندانه جدید، با تجزیه و تحلیل اشعه X و اسکن CAT برای تعیین جاهایی از مزارع برای اسپری علف کش ها و .. این شرکت ها در آینده فعال هستند. Nexar ،یک استارت آپ اسرائیلی، روشی هوشمندانه برای استفاده رانندگان از منابع اطلاعاتی بکار گرفته است. این شرکت با کمک اپلیکیشنی که روی گوشی های هوشمند رانندگان نصب می گردد، اقداماتی که بطور معمول و در طول سفر اتفاق می افتد را با عکس و فیلم های اشتراک گذاری شده منتشر می کند. چنانچه موارد غیرمنتظره ای در جاده روی دهد مانند ترمز ناگهانی بواسطه یک حفره یا موانع دیگر اتفاق بیفتد دیگر رانندگان از طریق این برنامه مطلع می گردند. مزیت استفاده از برنامه Nexar دریافت فیلم و خدمات دیگر با گزارش جزئیات آن مثلا وقوع یک تصادف در طول مسیر توسط رانندگان یا هشدار در رابطه با وجود گودال در مسیر رانندگان و یا توقف ناگهانی یک خودرو در گوشه کوری از جاده می باشد. است. هدف شرکت ارائه انواع خدماتی است که می تواند به رانندگان برای جلوگیری از وقوع تصادفات کمک نماید و در مقابل ارائه این خدمات رانندگان یا شرکت های بیمه گر به Nexar پول پرداخت می کنند.

همانطور که می دانیم در بازارهای نفت، شرکت هایی که اطلاعات بیشتری دارند بر شرکت های کوچکتر برتری پیدا می کنند. اما جنبه های دیگری از اقتصاد اطلاعات برای معامله گران طلای سیاه جالب به نظر می رسد. نفت، با ارزش ترین کالای تجاری جهان محسوب می گردد. اما در مقابل، اطلاعات به سختی قابل تجارت است یا حداقل نه برای پول. شاید به همین دلیل باشد که عده ای در ذهن خود نسبت به قلمداد نمودن اطلاعات به عنوان "سرمایه جدید" نگرانی داشته باشند. اما همانطور که در گزارش سال 2011 مجمع جهانی اقتصاد در داووس تأکید گردیده است، اقتصاد اطلاعات در آینده شامل بازارهای پر رونقی از بیت ها و بایت ها خواهد بود.

 

 

 

 

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه هنرهای ملی

نظرسنجی
به نظر شما ریس جمهور آینده کدام مساله را در اولویت مسائل دولت خود قرار دهد؟



ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار