09/20/2017 - چهارشنبه 29 شهريور 1396
مشاهده خبر

وقتی وزارت نفت به تناقضات بنزینی دامن می زند
1395/11/27 10:50:13 print
این روزها خبرهای ضدونقیضی از سوی مدیران نفتی درباره بنزین وارداتی برند منتشر می شود
وقتی وزارت نفت به تناقضات بنزینی دامن می زند
هر سال وقتی به روزهای پایانی نزدیک می شویم در کنار دلمشغولی های مختلف، موضوع بنزین و قیمت آن برای سال جدید هم برای عموم مردم مورد سوال و دغدغه می شود اما طی این چند روز اخبار مبهمي درباره واردات بنزين و شکل عرضه آن در سال آینده به گوش مي‌رسد.

گروه اقتصادی شهر-  چند روز پيش بود که عباس کاظمي، معاون وزير نفت، از آزادشدن واردات بنزين از سوی بخش خصوصي خبر داد. او گفته بود: «بر‌اساس مفاد مصوب‌شده در قانون بودجه، واردات و صادرات بنزين از سوی بخش خصوصي بلامانع بوده و آزاد است.» آن‌طور که کاظمي مطرح کرد؛ «در شرايط فعلي، امکان پاسخگويي کامل به مشتريان فرآورده‌هاي نفتي از سوی دولت وجود ندارد و بايد بخش خصوصي وارد عمل شود» اما ديروز، بيژن نامدار‌زنگنه، وزير نفت، در جريان بازديد از پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس اعلام کرد: «سال 96، بنزين به کشور وارد نمي‌کنيم.» اتفاقا، عباس کاظمي هم که تا چند روز پيش معتقد بود دولت ديگر توان پاسخگويي به نياز بنزين کشور را نداشته و نيازمند ياري بخش خصوصي بوده، اظهارنظرهاي زنگنه را تأييد کرده و گفته است: با راه‌اندازي فاز اول اين پالايشگاه تا خرداد سال 96، عملا واردات بنزين متوقف خواهد شد. عباس کاظمي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، با تأکيد بر اينکه بر‌اساس برنامه زمانبندي، واحد CCR پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تا پايان امسال راه‌اندازي خواهد شد، گفته است: تا خرداد سال آينده، فاز اول اين پالايشگاه ميعانات گازي با ظرفيت توليد روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو4 اتحاديه اروپا راه‌اندازي خواهد شد. معاون وزير نفت همچنين تأکيد کرده است: «آمار مصرف هم نشان مي‌دهد با وجود رشد حدود 3,9 درصدي متوسط مصرف بنزين در مدت هفت‌ماهه نخست امسال، رشد مصرف تا پايان سال به کمتر از دو درصد کاهش يابد.» عباس کاظمي، به‌نوعي تأييد کرده است کشور نيازي به واردات بنزين ندارد اما کارشناسان دراين‌باره نظر ديگري دارند. به گفته دست‌اندرکاران حوزه نفت، در سال‌هاي گذشته، بازار مصرف بنزين داخلي به واردات وابسته بوده است. آن چند سالي هم که در دولت احمدي‌نژاد سوداي خودکفايي باعث شد تا مدتي بنزين در داخل کشور توليد شود، کيفيت به اندازه‌اي پايين بود که روند توليد متوقف شد. 

پيش از اين، يک عضو کميسيون انرژي مجلس نهم، با بيان اينکه روند توجه‌نکردن به بنزين وارداتي و توليد داخلي در ۱۰ سال گذشته، باعث توليد بنزين بي‌کیفيت در داخل کشور شد، گفته بود: در سه سال گذشته، شاهد توليد بنزين نامرغوب بوده‌ايم؛ البته تذکرات لازم را ارائه کرديم. به گزارش وقایع اتفاقیه ناصر سوداني، درباره لزوم برنامه‌ريزي براي رسيدن به خودکفايي در توليد بنزين و جلوگيري از واردات اين کالاي استراتژيک اظهار کرد: توليد بنزين با‌کيفيت مي‌تواند در کاهش آلودگي هوا اثرگذار باشد. او يادآوری کرد: يکي از عوامل آلودگي هوا در کلانشهرها، مواد متصاعد‌شده ناشي از ذرات معلق است؛ اين مواد که موجب آلودگي در کلانشهرها مي‌شوند، از کارخانه‌های داخل کلانشهرها نشأت مي‌گيرند و اثرات سوء بر سلامت مردم دارند.

 
واردات بنزين براي بخش ‌خصوصي نمي‌صرفد
از زماني که اخبار جسته و گريخته‌اي درباره آزادشدن واردات بنزين از سوی بخش‌ خصوصي مطرح شد، کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه انرژي، سؤال‌هاي مختلفي را مطرح کرده‌اند. آنها قانع نمي‌شوند که بخش ‌خصوصي، بنزين باکيفيت و‌ گران به کشور وارد کند اما آن را با قيمتي ارزان و دولتي به فروش برساند. همچنين که بسياري از تحليلگران بر اين باور هستند وقتي در بودجه سال 96، هيچ رديفي به واردات بنزين اختصاص داده نشده است، سخت مي‌توان باور کرد که بخش خصوصي، بنزين وارد کند و آن را در اختيار دولت قرار دهد. اين اظهارنظر کارشناسان در رابطه با آن بخش از صحبت‌هاي عباس کاظمي، معاون وزير نفت است که گفته بود: «بر اساس مفاد مصوب‌شده در قانون بودجه، واردات و صادرات بنزين از سوی بخش خصوصي بلامانع بوده و آزاد است.» معلوم نيست دولت چه خوابي براي بنزين ديده است. حالا دولت اميد خود را به راه‌اندازي و بهره‌برداري از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس بسته است؛ پالايشگاهي که اوايل راه‌اندازي، يعني در سال 86، رقمي حدود 7,1 ميليارد يورو براي آن در نظر گرفته شده بود. اين رقم، پس از تأخيرهاي مکرر در ساخت پالايشگاه، در سال 92، مجددا 3,8 ميليارد يورو ارزيابي شد. در آبان سال جاري، رقم جديد سرمايه لازم براي تکميل اين پالايشگاه به‌اندازه 3, 4 ميليارد يورو از سوی قائم‌مقام مدير‌عامل اين پالايشگاه اعلام شد. اگرچه مسئولان وزارت نفت همواره دو عامل «کمبود منابع مالي» و «تحريم» را به‌عنوان مقصران اصلي در تأخير پروژه مذکور ناميده‌اند اما کارشناسان معتقد هستند «ضعف مديريت»، مهم‌ترين عامل در تأخير ساخت اين پالايشگاه راهبردي بوده است. به‌هرحال، تأخير در راه‌اندازي اين پالايشگاه تا به امروز، 11 ميليارد دلار خسارت به اقتصاد وارد کرده است.

حالا به نظر مي‌رسد اولين فاز از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، در آينده‌اي بسيار نزديک به بهره‌برداري خواهد رسيد. واحد تقطير پالايشگاه ستاره خليج‌فارس که هفته گذشته به بهره‌برداري رسيد، ظرفيت پالايش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه ميعانات گازي و توليد روزانه ۱۲‌ميليون ليتر نفتا، چهار ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر گازوئيل، سه ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر نفت سفيد و ۳۰۰ هزار تن گاز مايع را دارد. با بهره‌برداري کامل از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، روزانه ۳۵ ميليون ليتر بنزين (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ ميليون ليتر گازوئيل به ظرفيت توليد فرآورده‌هاي نفتي کشور اضافه مي‌شود. توليد روزانه چهار ميليون ليتر گاز مايع، سه ميليون ليتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد، از ديگر محصولات توليدي اين واحد پالايشي هستند. ظرفيت ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي اين پالايشگاه، حدود ۱۱ ميليون بشکه است. وزير نفت با اشاره به راه‌اندازي کامل فاز اول پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تا يک‌ماه آينده گفت: ايران، سال ۹۶، بنزين وارد نمي‌کند. بيژن زنگنه، درباره آخرين وضعيت راه‌اندازي فاز اول پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس گفت: به‌زودي، فاز اول اين پالايشگاه در مدار بهره‌برداري قرار مي‌گيرد و با انجام اين مهم، کشور را در زمينه بنزين خودکفا خواهيم کرد. اين درحالي است که اعضاي کميسيون انرژي مجلس هم در‌باره واردات يا خود‌کفايي در توليد بنزين موضع مشخصي ندارند. آنها بعيد مي‌دانند اطلاعاتي که از سوي وزير نفت در اختيار آنها گذاشته شده است، درست باشد.

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
طبیعت دربند

نظرسنجی
آخرین اخبار