03/25/2017 - شنبه 5 فروردين 1396
مشاهده خبر

وقتی ورشکسته‌ها تغییر فاز می دهند
1395/11/26 15:43:57 print
گزارش "شهر" از برخی چهره های سیاسی و فرهنگی که یکباره تغییر مسیر دادند
وقتی ورشکسته‌ها تغییر فاز می دهند
تغییر مسیر دهندگان سیاسی و فرهنگی، چه افخمی و چه نوری‌زاده و چه دیگر کسانی که از این تغییر خط مشی‌ها برای خود کیسه می‌دوزند، بی توجه به آسیب‌هایی که این رفتارها به منافع ملی می‌زند گاهی به نظر می رسد که فقط به منافع فردی خود می‌اندیشند.

گروه فرهنگی شهر- سال‌هاست جامعه ایران  به همه مسائل نگاه سیاسی دارد. همین نگاه سیاسی باعث شده است بعضی ورشکستگان سیاسی گاه با تغییر گرایش سیاسی، محبوب جریان رقیب شوند و یک شبه به عناوینی دست پیدا کنند که در شرایط عادی این جایگاه برای آنها دور و غیر قابل تصور بوده است. چنانچه مهدی خزعلی که روزگاری کتاب‌های تندروترین جریان های منتسب به راست را منتشر می‌کرد مدت هاست که راست راست در تلویزیون‌های خارجی علیه منافع ملی ایران سخن پراکنی می‌کند. یک روز می‌گوید وفات آیت‌الله هاشمی نقشه بود و یک روز می‌گوید پلاسکو توطئه بود. خزعلی زمانی انتشارات کتب پزشکی را در انحصار خود داشت اما در دولت احمدی‌نژاد این انحصار از دست او به مرور خارج شد و باعث شد او گرایش سیاسی خود را تغییر دهد.

محمد نوری‌زاد یکی از کارگردان‌هایی بود که به خاطر سریال «پرستوها می‌نویسند» که انتقاداتی را به دولت اصلاح‌طلب مطرح کرده بود مشهور شده بود. با این حال آثار بعدی که او برای تلویزیون ساخت، مثل سریال چهل سرباز و .... آثاری بودند که نه استقبال مردم را داشتند و نه استقبال نخبگان را. به این ترتیب علاقه تلویزیون برای همکاری با این فیلمساز ورشکسته کمتر و کمتر شد و ناگهان در سال 88 با چرخشی عجیب ناگهان تبدیل به فیلمساز معترض اصلاح‌طلبان شد.

البته این فقط اصلاح‌طلبان نبودند که از این ورشکستگان حمایت کردند. کمتر کسی است که فراموش کند در مجلس ششم بهروز افخمی هنرمند حامی اصلاح‌طلبان تندروی آن مجلس بود که حتی در تحصن هم حضور داشت. اما ساختن فیلم ضعیف با موضوع زندگی زندگی امام خمینی(ره) با بودجه چند ده میلیاردی که با اعتراض تماشاگران جشنواره فجر مواجه شد و یکی دو اثر نیمه‌تمام و شکست خورده دیگر سبب شد تا افخمی جایگاه خود را در میان این قشر از دست بدهد. اما خیلی زود آغوش تلویزیون بر روی افخمی گشوده شد تا مجری برنامه سینمایی هفت شود و انتقاد و انتقام خود را نثار منتقدان و فیلمسازان روشنفکر سینما کند.

البته هر منتقدی باید اجازه طرح نظرات خود را در تلویزیون داشته باشد اما ماموریت برنامه هفت رصد اتفاقات سینمایی کشور بود(چنانچه برنامه نود همین ماموریت را در ورزش فوتبال انجام می‌داد و بارها تاکید شده بود که برنامه هفت نسخه سینمایی برنامه نود است) اما به مرور در اختلافات میان هنرمندان یک طرف ماجرا را حمایت کرد تا گسل میان سیما و سینما بیشتر شود و کار به جایی برسد که در جشنواره فیلم فجر بارها و بارها عملکرد صدا و سیما با انتقاد برندگان سیمرغ مواجه شود.

تغییر مسیر دهندگان سیاسی و فرهنگی، چه افخمی و چه نوری‌زاده و چه دیگر کسانی که از این تغییر خط مشی‌ها برای خود کیسه می‌دوزند، بی توجه به آسیب‌هایی که این رفتارها به منافع ملی می‌زند گاهی به نظر می رسد که فقط به منافع فردی خود می‌اندیشند. حالا یکی از این دو فیلمساز ورشکسته تبدیل به مجری جنجالی سیما شده است و رسانه‌هایی که تا دیروز از حرام شدن بوجه‌های میلیاردی توسط او در فیلم زندگی امام خمینی(ره) انتقاد می‌کردند حامی شجاعت افخمی شده‌اند چنانچه رسانه‌هایی که کارگردان چهل سرباز را اثری فاقد ارزش هنری می‌دانستند که برای گفتن شعارهای سیاسی ساخته شده است حالا کارگردان آن اثر را تقدیس می‌کنند. اینجاست که به نظر می رسد باید در برابر این افراد که به راحتی تغییر مسیر و منش می دهند با تامل و تفکر بیشتری مواجه شد.

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
نظرسنجی
به نظر شما کدام یک از آسیب های اجتما عی باید در اولویت توجه قرار گیرد؟




ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار