03/25/2017 - شنبه 5 فروردين 1396
مشاهده خبر

تفاوت 256 یا 231 برج مهم نیست؛ پلاسکوهای خطرناک بعدی را دریابید/ بمب های سیمانی چگونه در دهه 70 ساخته شده اند؟
1395/11/26 9:2:52 print

تفاوت 256 یا 231 برج مهم نیست؛ پلاسکوهای خطرناک بعدی را دریابید/ بمب های سیمانی چگونه در دهه 70 ساخته شده اند؟
برخی دیگر از بلندمرتبه‌های ساخته شده در دهه 70 نیز رأی کمیسیون ماده 5 را ندارند. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تأکید می‌کند که حتی یک مورد از این بلندمرتبه‌ها در دوره فعلی مدیریت شهری ساخته نشده‌اند.

گروه اجتماعی شهر- تهران ساختمان‌های مشابه زیادی مانند پلاسکو دارد که وقوع یک آتش‌سوزی مشابه آنچه باعث ریزش آن شد می‌تواند بحران‌های متعددی را در هرگوشه این شهر رقم بزند. جدای از اختلاف‌نظرهای متعددی که درباره وظایف دستگاه‌های مسئول در بررسی امنیت بلندمرتبه‌ها و پلمب آنها وجود دارد، در حال حاضر تهیه یک بانک اطلاعاتی مناسب از بلندمرتبه‌های قدیمی، ناامن و خطرساز تهران اولویت نخست در همکاری دستگاه‌هاست. اظهارات مقامات مسئول نشان می‌دهد که برخی از برج‌های تهران که تعدادشان نیز کم نیست و به طور مشترک در تمامی نقل قول‌ها بالای 200 برج تخمین زده می‌شوند فاصله قابل توجهی تا استانداردهای مدنظر دارند، همچنان که مجهز نبودن ساختمان پلاسکو به سیستم اعلام و اطفای حریق باعث شد با وجود مقاومت چند ساعته، قدیمی‌ترین ساختمان بلندمرتبه تهران با خاک یکسان شود. قراردادن این موضوع در کنار مشکلاتی که در فرآیند بازدید و پلمب احتمالی این واحد ساختمانی به وجود آمده نشان از نادیده گرفتن دستورالعمل هایی دارد که با پیگیری آنها شاید پلاسکو بیشتر عمر می کرد و جان 16 آتشنشان فداکار در آن گرفته نمی‌شد.

این در حالی است که هیچ اطلاعاتی درباره 256 برج تهران که ممکن است وضعیتی مشابه ساختمان تجاری پلاسکو داشته باشند وجود ندارد. تعداد این برج‌ها را اخیرا دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اعلام کرده است. در واقع اگر برای هرکدام از این برج‌ها به هر علتی حادثه‌ای شبیه ساختمان پلاسکو اتفاق بیفتد، به خاطر نبود نقشه‌ها و اطلاعات لازم بحرانی به وجود می‌آید که مدیریتش بسیار سخت خواهد بود. آنگونه که پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفته برخی از این ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت در زمان دور ساخته شده‌اند که هیچ نوع مقررات اجباری در کشور وجود نداشته است.

آمار شهرداری تهران نیز تفاوت چندان با رقم 256 تایی ندارد؛ براساس آن 231 برج بدون اطلاعات وجود دارد که گزارشی برای آنها در حال تدوین نهایی است. هرچند که معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران می‌گوید «نمی‌دانم آقای حناچی درباره کدام‌یک از برج‌ها صحبت کرده‌اند و شاید صحبت‌شان مربوط به برج‌های قدیمی است.» این 231 بلندمرتبه به‌طور غیرقانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم در دهه 70 احداث شده‌اند. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران چند ماه قبل گفته بود که در کل پایتخت 979 ساختمان بلندمرتبه وجود دارد که 543 مجوز مربوط به قبل از سال 85 است و 231 قطعه آنها در دهه 70 ساخته شده‌اند. به گفته پژمان پشمچی‌زاده البته اطلاعات مربوط به بلندمرتبه‌های قدیمی نواقص دارد؛ به عبارت دیگر برخی پروانه ساخت نداشته‌اند و برخی دیگر با وجود داشتن پروانه ساخت پایان کار نگرفته‌اند.

برخی دیگر از بلندمرتبه‌های ساخته شده در دهه 70 نیز رأی کمیسیون ماده 5 را ندارند. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تأکید می‌کند که حتی یک مورد از این بلندمرتبه‌ها در دوره فعلی مدیریت شهری ساخته نشده‌اند. در این بین اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شهورای شهر تهران، جمع‌آوری اطلاعات بلندمرتبه‌ها را برعهده شورای عالی شهرسازی کشور دانست. وی با بیان اینکه آقای حناچی از جایگاهش استفاده و اطلاعات این موضوع را جمع‌آوری کند گفته است: تمامی اطلاعات برج‌ها و ساختمان‌هایی که اکنون ساخته می‌شوند در دسترس قرار دارد. مالکان، ساکنان و هیأت مدیره این برج‌ها باید به اخطارهای سازمان آتش‌نشانی توجه کنند، اگر هم برجی متعلق به دولت است دستگاه متولی مطابق قانون مسئولیت دارد.

آن‌طور که حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده عموما 256 برج بدون اطلاعات در مناطق شمال تهران و در معابری کم‌عرض واقع شده‌اند. به همین خاطر نکته مورد اهمیت در این رابطه مشکلاتی است که حین امدادرسانی به هرکدام از آنها در صورت حادثه از جمله آتش‌سوزی به میان می‌آید. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی ساختمان‌های بلندمرتبه موضوع امدادرسانی به افراد خصوصا در طبقات بالایی ساختمان است. به علت ارتفاع زیاد ساختمان‌ها و کوچه های تنگ، امکان دسترسی مستقیم از بیرون ساختمان و توسط نردبان‌های آتش‌نشانی وجود ندارد، بنابراین تخلیه ساختمان و خاموش کردن آتش باید توسط روش‌های دیگری انجام شود. به همین منظور مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در جریان تدوین طرح ضوابط بلندمرتبه‌سازی شهر تهران گزارشی تخصصی درخصوص چگونگی امدادرسانی به بلندمرتبه‌ها تهیه کرد که نهایتا این موارد در ضوابط گنجانده شد. اگرچه این ضوابط شهریورماه سال 94 به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای تصویب نهایی ارسال شد، اما همچنان ضوابط بلندمرتبه‌سازی روی میز این نهاد خاک می‌خورد و ابلاغ نمی‌شود. این در حالی است که ضوابط بلندمرتبه‌سازی حاوی نکات مهمی از نظر ایمنی است. به عنوان مثال برای ساخت بناهای بالای 12 طبقه تأکید شده تا به جهت وزش باد غالب منطقه‌ای که برج در آن قرار دارد توجه شود تا در صورت آتش‌سوزی حریق افزایش نیابد. از سوی دیگر در ساختمان‌های بلند به تعبیه پد بالگرد تأکید شده است. البته نباید فراموش شود که اجبار به اجرای این موضوع نیازمند تقویت سازه سقف این ساختمان‌هاست.

آنچه سازمان مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برای امداد و نجات ساختمان‌های بلندمرتبه ارائه داده دارای 4 راهکاری اصلی است که اجرای آنها باید در همه بناهای بلندمرتبه شهر مورد توجه قرار گیرد:

نخستین و قابل اتکاترین روش برای تخلیه ساختمان به‌کارگیری پله‌هاست. راه‌پله‌های ساختمان‌های بلندمرتبه باید به نحو مناسب و قابل قبول دربرابر نفوذ دود و آتش مقاوم باشند و همچنین با ایجاد فشار مثبت در آنها (با استفاده از جت فن‌ها) و سایر تمهیدات فضای امنی برای خروج عمده افراد به وجود آید.

دوم آنکه طبقات رفوژ در کنار راه‌پله‌های امن تعبیه شده در سازه می‌توانند موجب ایمنی بیشتر سازه و افزایش کارایی عملیات امداد و نجات شوند.

آسانسورهای ویژه امداد با در نظر گرفتن ملزومات لازم به منظور مقاومت دربرابر حریق احداث شوند.

بین ساختمان‌های همتراز و نزدیک به هم پل ارتباطی در نظر گرفته شود تا در مواقع اضطرار در یک ساختمان به عنوان راهی برای انتقال مصدومان به ساختمان سالم استفاده شود.

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
نظرسنجی
به نظر شما کدام یک از آسیب های اجتما عی باید در اولویت توجه قرار گیرد؟




ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار